Covid-19 och de nordiska nyhetsmedierna
Abstract
Covid-19 drog in över Norden med full kraft under våren 2020. Ett år senare har pandemin fortfarande världen i ett starkt grepp. Både de hälsorelaterade och de ekonomiska konsekvenserna av viruset har dock varierat mellan de nordiska länderna. Samma sak gäller för den politiska responsen.
I den här rapporten görs en bred belysning av konsekvenserna av Coronapandemin för de nordiska nyhetsmedierna. Studien fokuserar på följande aspekter: reklammarknadens utveckling, publikmarknadens utveckling, politiska stödinsatser samt, avslutningsvis, de övergripande strukturella och ekonomiska konsekvenserna för de nordiska nyhetsmediemarknaderna av pandemin. Rapporten bygger på data för perioden mars till december 2020 och det redaktionella arbetet avslutades i mitten av mars 2021.
Studien har genomförts av Nordicom vid Göteborgs universitet i samarbete det nordiska medieforskarnätverket ”Nordic Media Systems Research Network”. Rapporten har initierats och finansierats av Nordiska ministerrådet.
Publisher
Nordicom, Göteborgs universitet
Citation
https://doi.org/10.48335/9789188855473
Collections
View/ Open
Date
2021-04-15Editor
Ohlsson, Jonas
Blach-Ørsten, Mark
Willig, Ida
Keywords
Covid-19
mediepolitik
mediestöd
journalistik
nyhetsmedier
public service
Publication type
report
ISBN
978-91-88855-47-3
Language
swe