dc.contributor.author | Ghafari, Alexandra | |
dc.contributor.author | Melin, Anders | |
dc.contributor.author | Sundberg, Judit | |
dc.date.accessioned | 2021-04-21T11:39:03Z | |
dc.date.available | 2021-04-21T11:39:03Z | |
dc.date.issued | 2021-04-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68310 | |
dc.description.abstract | Dagens samhälle präglas av post-sanning och att sanningspåståenden i allt högre grad underbyggs av känslor istället för fakta. Syftet med detta arbete var att undersöka kopplingen mellan post-sanningssamhället och kritiskt tänkande, eftersom det senare är en del av filosofiämnet. För att undersöka kopplingen har vi tittat på den befintliga forskningen inom ämnet och dragit slutsatser utifrån den. I forskningsfältet finns det ingen konsensus kring exakt vad som är roten till post-sanningseran, men mycket pekar på att två viktiga faktorer är digitalisering och bristfälligt kritiskt tänkande. Litteraturen presenterar även olika strategier för hur vi kan ta oss an post-sanningsamhället, både i och utanför klassrummet. I denna text diskuteras och problematiseras strategierna. Slutsatsen är att dessa strategier inte är fulländade eller lösningar på egen hand men pekar ändå på vissa faktorer som kan vara viktiga. Relationen mellan känslor och trosföreställningar behöver undersökas vidare. Även de olika strategierna behöver byggas ut och undersökas i olika konstellationer för att bli mer fruktbara. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | filosofi | sv |
dc.subject | post-sanning | sv |
dc.subject | post-truth | sv |
dc.subject | kritiskt tänkande | sv |
dc.title | Förnuft & känsla - Strategier för att bemöta och förebygga post-sanning i skolan | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |