DIGGitalisering och hållbarhet: En kvalitativ studie om hur Myndigheten för digital förvaltning kan använda digitalisering som verktyg för att uppnå hållbarhet
Abstract
Få har nog undgått att digitalisering och digitala fenomen är en stor och växande del av vår
vardag. Digital hållbarhet, digital delaktighet, digital kompetens, digital service, digital
samhällsutveckling och digitalt utanförskap. Den digitala eran är här för att stanna. Men vad
innebär det egentligen? Och hur påverkar det hållbarheten?
“DIGGitalisering och hållbarhet” är en kvalitativ studie om hur Myndigheten för digital
förvaltning kan använda digitalisering som verktyg för att bidra till hållbarhet och uppfyllnad
av de globala utvecklingsmålen för hållbar utveckling som formulerats i Agenda 2030.
Studiens syfte är att undersöka vilka utmaningar som dyker upp i gränssnittet mellan
hållbarhet och digitalisering samt vilka möjligheter digitalisering kan medföra i
hållbarhetsarbetet. Genom att använda myndighetens verksamhet som fallstudie söker studien
att bidra med förståelse för hållbarhet i relation till digitalisering och hur myndigheten genom
sin verksamhet, kan bidra till hållbar utveckling. De globala utvecklingsmålen används som
ett medel att kategorisera och exemplifiera hur deras olika ansvarsområden skulle kunna
bidra till hållbarhet.
Det teoretiska ramverket är format för att beskriva digitalisering som ett möjligt verktyg till
hållbarhet, begränsat till de tre hållbarhetsdimensionerna samt resiliens. Med hjälp av dessa
diskuteras det insamlade materialet, vilket har samlats in genom informantintervjuer med
anställda på myndigheten samt granskning av centrala dokument. Materialet har sedan
kategoriserats med hjälp av ett kodschema och vidare legat till grund för en tematisk analys
där huvudsakliga och underliggande teman har identifierats. De fyra huvudsakliga teman är
Möjligheter, Öppna data, Utmaningar och Beröringspunkter.
Resultatet redogör för vilka av delmålen för hållbar utveckling som har direkta och indirekta
kopplingar till Myndigheten för digital förvaltnings verksamhet. Det var nödvändigt att
analysera kopplingarna enligt delmålen då alldeles för breda antaganden kunde göras från
målens rubriker. Resultatet visar att myndigheten har flera möjligheter att bidra till hållbarhet
och målens uppfyllande men de behöver först ha mer kunskap om avväganden mellan de tre
hållbarhetsdimensionerna. Det finns också avgörande utmaningar som försvårar hållbar
digitalisering, till exempel resurser för samverkan och oklara intentioner med digitalisering. .
Slutsatsen är att myndigheten bör fokusera på hur de kan bidra till hållbarhet genom att arbeta
med socioekonomisk inkludering och måluppfyllnad av Agenda 2030 genom öppna data.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-06-08Author
Håkansson, Malin
Keywords
Digitalisering
Hållbarhet
Resiliens
Agenda 2030
Myndigheten för digital förvaltning
Series/Report no.
Humanekologi
2021:02
Language
swe