Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Sandra
dc.date.accessioned2021-06-16T14:04:46Z
dc.date.available2021-06-16T14:04:46Z
dc.date.issued2021-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68626
dc.description.abstractSexuella trakasserier är vanligt förekommande mellan elever i skolan och lärare har en viktig roll för att motverka detta. I föreliggande studie undersöktes mellanstadielärares upplevda svårigheter och utmaningar gällande sexuella trakasserier mellan sina elever. Detta gjordes genom tematisk analys av lärares svar på en öppen enkätfråga (N = 38) respektive intervjuer med lärare (N = 5). Teman som framkom var exempelvis: Eleverna berättar inte, Grovt språk normaliserat bland eleverna och Skilda uppfattningar. Studien synliggör att mellanstadielärare upplever att de inte har tillräckliga förutsättningar för att kunna ta det ansvar som åligger dem, men även att deras roll upplevs som otydlig. Implikationer föreslås gällande förebyggande arbete, lärares möjlighet att upptäcka och hantera sexuella trakasserier, samt åtgärdande arbete.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleMellanstadielärares upplevda svårigheter och utmaningar gällande sexuella trakasserier mellan sina eleversv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record