dc.contributor.author | Johansson, Sandra | |
dc.date.accessioned | 2021-06-16T14:04:46Z | |
dc.date.available | 2021-06-16T14:04:46Z | |
dc.date.issued | 2021-06-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68626 | |
dc.description.abstract | Sexuella trakasserier är vanligt förekommande mellan elever i skolan och lärare har en viktig roll för att motverka detta. I föreliggande studie undersöktes mellanstadielärares upplevda svårigheter och utmaningar gällande sexuella trakasserier mellan sina elever. Detta gjordes genom tematisk analys av lärares svar på en öppen enkätfråga (N = 38) respektive intervjuer med lärare (N = 5). Teman som framkom var exempelvis: Eleverna berättar inte, Grovt språk normaliserat bland eleverna och Skilda uppfattningar. Studien synliggör att mellanstadielärare upplever att de inte har tillräckliga förutsättningar för att kunna ta det ansvar som åligger dem, men även att deras roll upplevs som otydlig. Implikationer föreslås gällande förebyggande arbete, lärares möjlighet att upptäcka och hantera sexuella trakasserier, samt åtgärdande arbete. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Mellanstadielärares upplevda svårigheter och utmaningar gällande sexuella trakasserier mellan sina elever | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |