Psykosocial arbetsmiljö i förskolan - en studie med utgångspunkt i barnens vistelsetid
Abstract
Förskolepersonal är en yrkesgrupp som många gånger befinner sig i en ansträngd psykosocial arbetsmiljö. Hur uppfattar personalen sin arbetsmiljö och påverkas den av deras attityd till barns vistelsetid? 196 personer som arbetar i förskolan svarade på en enkät om olika dimensioner av den psykosociala arbetsmiljön tillsammans med frågor kring barns vistelsetid. Svaren gav en överblick över personalens psykosociala arbetsmiljö samt tillåtelse att göra undersöka sambandet mellan barnens vistelsetid och arbetsmiljön med en multipel regressionsanalys. Resultatet visade att personalens hälsa och välbefinnande ligger under de nationella referensvärdena och att uppfattningen om att barn går långa dagar påverkar den psykosociala arbetsmiljön negativt. Sambandet är svagt, men yrkesgruppen är stor och attityden om barns vistelsetid är stark. Området behöver utforskas ytterligare.
Degree
Student essay