• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ATT STYRA APL I RÄTT RIKTNING

Delaktighet och lärprocesser i yrkesut bildning inom barn- och fritidsprogrammet

Abstract
Att styra arbetsplatsförlagt lärande (APL) i rätt riktning är en uppgift som kräver förkunskap om vad som är rätt riktning, men kräver också yrkeskunskap om vilka förmågor och teoretiska kunskaper eleven behöver ha för att kunna bemöta arbetsmarknadens förväntningar. Studiens yttersta syfte är att genom en tydligare kopp ling mellan skolförlagd utbildning och APL minska avbrotten på barn- och fritidsprogrammet. Syftet är också att skapa en bättre och mer relevant utbildning för eleverna, vilket sker genom att belysa vikten av skolförlagd utbildning i relation till APL. Studien vill bidra till kunskapen om dessa elevers situation och möjligheter. Uppsatsen behandlar och berör olika lagar och regler som tigger till grund för det arbetsplatsför lagda lärandet. Även yrkeslärarens uppdrag och ansvar kommer att beröras. Nyckelord för studien är, relat ioner, yrkesidentitet och yrkesgemenskap, delaktighet, lärande samt skolförlagd utbildning och APL. Nyck elorden kommer att sättas i olika perspektiv, beroende på val av infallsvinkel. Teorin tar också upp synen på kunskapens utveckling, där Aristoteles syn på kunskap blir föremål för studien. Studien behandlar i en avslu tande del pragmatismen och där Deweys kunskapssyn kommer presenteras. Förhoppningen är att läsaren ska få en ökad förståelse för vilka faktorer som spelar in i elevens praktiska lä rande, men också hur den skolförlagda delen av utbildningen formar de praktiska kunskaperna och dess nytta. Därtill att få kännedom och förståelse för elevens lärstrategier och kunskap under APL. Uppsatsen be handlar också de förordningar och den forskning som Skolverket står bakom för en förbättrad kvalité på APL. Studien är baserad på sex kvalitativa intervjuer som redovisar elevernas olika lärstrategier och huruvida de reflekterat över sitt lärande och vilka kopplingar som finns mellan den skolförlagda delen av utbildningen och den arbetsplatsförlagda.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68648
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
main article (1.038Mb)
Date
2021-06-21
Author
Nilsson, Anna
Keywords
APL
yrkesidentitet
yrkesgemenskap
yrkeslärare
Series/Report no.
Master
VT21 IPS PDAU62
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV