• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Olika utformning - olika upplevelse. Cykelvägars påverkan på upplevelsen

Abstract
Syftet är att undersöka relationen mellan cykelvägsutformning och cykelupplevelse utifrån ett användarperspektiv. De flesta studier fokuserar på den praktiska utformningen av cykelvägar, denna studie fokuserar på den estetiska och symboliska effekten på upplevelsen och mobiliteten. Studien tar utgångspunkt i beteendeorienterad och humanistisk geografi med estetiska och symboliska aspekter som det upplevda och kvalitet. Målet är att bidra med kunskap om aspekter som utgör cyklisters upplevelse. Slutsatsen är att högfrekventa cyklister i Göteborg föredrar en cykelvägsutformning som är enkelriktad med nivåseparering mot gångtrafikanter av samma typ som finns i Köpenhamn. Detta gäller för olika grupper inklusive rädda högfrekventa cyklister både utifrån åsikt och upplevelse. Tidigare forskning har främst fokuserat på separering från motortrafik, denna studie visar att separering från gångtrafikanter är väl så viktig för cykelupplevelsen. Studien har utförts med en kvantitativ enkätundersökning med bilder på sex olika cykelvägsutformningar utifrån åsikt och upplevelse.
Degree
Student essay
Other description
This study examines the relations between what is experienced when cycling on a bicycle path and the bicycle paths design through a user perspective. Most studies focus on the practical use of cycle paths but this study focuses on the aesthetic and emblematic effect of experience and mobility. The aim is to contribute with knowledge of aspects that constitutes a cycling experience. The study takes on a humanistic and behaviourist geography oriented approach exploring aesthetic and emblematic aspects using a quantitative method to do so. The method consists of a standardized survey with a motive to map experiences and preferences of different cyclists in Gothenburg, Sweden. The main findings show that high frequent cyclists prefer cycle paths with a one-way design and with a leveled separation from pedestrians, like the ones found in Copenhagen. This applies for different cyclists including unsecure high frequent cyclists regarding their opinions and experiences. Previous studies have mainly been on the separation of bicycles and motor vehicles but this study finds that a separation towards pedestrians also is important for the cyclist's experience.
URI
http://hdl.handle.net/2077/68729
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
View/Open
Thesis frame (10.13Mb)
Date
2021-06-23
Author
Green, Joanna
Slinning Jannesson, John
Keywords
Cykelväg, utformning, upplevelse, symbolik och estetik, cyklister
Mobilitet, Göteborg
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi
2021:3
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV