dc.contributor.author | Jolby, Alma | |
dc.contributor.author | Svedhem, Catherine | |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T14:34:23Z | |
dc.date.available | 2021-06-23T14:34:23Z | |
dc.date.issued | 2021-06-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68740 | |
dc.description | This bachelor’s thesis studies the impacts of regional infrastructure investments on sustainable
mobility at a local level. The study is based on the new planned town Landvetter Södra, Härryda
municipality. To achieve goal 11 in Agenda 2030, a change in travel behaviour and traffic
planning in favor of sustainable means of transport is required. It is thus of interest to study the development of sustainable mobility alternatives and how this can be affected by regional infrastructure investments. The survey was based on qualitative interviews with officials at Trafikverket, Härryda kommun and Trollhättans Stad. In addition, a questionnaire with open
answers has been sent out to the project group in the consortium that works with the
development of Landvetter Södra. The results show a number of potential mobility alternatives
as well as possible planning strategies that could be implemented in Landvetter Södra to
promote sustainable mobility. Furthermore, the study shows a discrepancy between the two
actors Härryda kommun and Trafikverket regarding a railway station in Landvetter Södra on
Götalandsbanan, which could affect this development. On the other hand, a number of other infrastructure investments are mentioned that could compensate for a missing railway station and thus ensure sustainable mobility in the city. | sv |
dc.description.abstract | Denna kandidatuppsats syftar till att studera regionala infrastruktursatsningars påverkan på
hållbar mobilitet på lokal nivå. Studien utgår från den nya planerade staden Landvetter Södra i
Härryda kommun. För att uppnå mål 11 i Agenda 2030 krävs en omställning i resvanor och
samhällsplanering till förmån för hållbara transportmedel. Det är således av intresse att studera utvecklingen av hållbara mobilitetsalternativ samt hur detta kan påverkas av regionala infrastruktursatsningar. Undersökningen har grundat sig i kvalitativa informantintervjuer med tjänstemän på Trafikverket, Härryda kommun och Trollhättans Stad. Dessutom har en frågeundersökning med öppna svar skickats ut till en projektgrupp i det konsortium som arbetar med utvecklingen av Landvetter Södra. Resultatet visar på ett antal potentiella mobilitetsalternativ samt möjliga planeringsstrategier som skulle kunna implementeras i Landvetter Södra för att främja hållbar mobilitet. Vidare visar studien en diskrepans mellan de två aktörerna Härryda kommun och Trafikverket angående ett stationsläge i Landvetter Södra
på Götalandsbanan, som skulle kunna påverka denna utveckling. Däremot nämns ett flertal
andra infrastruktursatsningar som skulle kunna kompensera för ett uteblivet stationsläge och
således säkerställa hållbar mobilitet i staden. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats i kulturgeografi | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2021:8 | sv |
dc.subject | Hållbar mobilitet, samhällsplanering, infrastruktursatsningar, planeringsstrategier, Härryda kommun, Trafikverket | sv |
dc.title | Regionala infrastruktursatsningars påverkan på hållbar mobilitet i Landvetter Södra | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of Economy and Society | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle | swe |
dc.type.degree | Student essay | |