Show simple item record

dc.contributor.authorErdogdu, Yasin
dc.contributor.authorIsmaili, Bljodin
dc.date.accessioned2021-06-30T10:19:14Z
dc.date.available2021-06-30T10:19:14Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68914
dc.description.abstractSyftet med denna studie har varit att undersöka hur en inköpsavdelning på ett globalt företag som Volvo Cars blivit påverkade av coronapandemin och hur de har hanterat krisen. Coronapandemin som anses vara den allvarligaste krisen som den globala befolkningen genomskådat sedan andra världskriget, har skapat enorma problem för företag. Stängda gränser, utegångsförbud, diverse restriktioner och minskad efterfrågan på konsumtion har lett till att företag behövt kämpa för sin överlevnad vilket lett till att krishanteringen blivit viktig för att minska effekterna av krisen. Denna uppsats har gett en bild av hur Volvo Cars inköpsavdelning påverkats av krisen, hur krishanteringen sett ut samt om det skett en strategisk förändring. Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod där semistrukturerade intervjuer stått till grund för den primära datainsamlingen. Resultatet av intervjuerna har sedan analyserats utifrån teorier kring krishantering och strategiskt inköp. Studien visar att Volvo Cars inköpsavdelning inte alltid haft en tydlig och given strategi för att hantera krisen. Istället visar resultatet på att det förekommit en osäkerhet kring coronapandemin. Stora leveransproblem har lett till produktionsstörningar, vilket påverkat slutförandet av produkten då företagets primära uppgift är att producera bilar. Genom att ta tillvara på erfarenheter från tidigare händelser samt med en bra kriskommunikation har man lyckats kraftsamla och bilda grupper med målet att minska effekterna av krisen. Studien belyser att krishanteringen kan gå till på olika sätt och att det inte finns rätt sätt. Det handlar snarare om att anpassa sig efter de hot och utmaningar man står inför.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries20/21:43sv
dc.subjectCoronapandemin, covid-19, krishantering, kommunikation, strategiskt inköp, inköpsavdelning, Volvo Carssv
dc.titleCoronapandemins påverkan på Volvo Cars inköpsavdelning på huvudkontoret i Göteborgsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record