Show simple item record

dc.contributor.authorAugustsson, Ida
dc.contributor.authorLilja, Therese
dc.date.accessioned2021-06-30T10:24:14Z
dc.date.available2021-06-30T10:24:14Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68915
dc.descriptionBackground: Acquisitions are a central phenomenon in the business market and despite the fact that 2020 was a year including a pandemic such as Covid-19, the acquisition market has continued to grow. An important part of an acquisition is the valuation and pricing, which risks being affected during a crisis such as Covid-19, where forecasts become more uncertain. It is remarkable that companies continue to make acquisitions including premiums despite an ongoing pandemic. The recession that a crisis brings can create opportunities for profitable investments, at the same time as the increased uncertainty is assumed to increase the risk of a loss-making transaction. It is therefore important to be able to carry out thorough analyses of what justifies the set price and thus acquisition premiums. Purpose: The thesis aims to identify the factors that affect acquisition premiums during a crisis such as Covid-19, and how the various parties in an acquisition might experience advantages or disadvantages during a crisis such as Covid-19. Method: The thesis has a qualitative character where the empirical evidence has been collected through qualitative interviews. Interviews were conducted with seven respondents, all of whom constitute essential parties in an acquisition. The interviews followed a semi-structure where the respondents had the opportunity to evolve their answers and give examples based on their own experiences. The interviews were supplemented with research within acquisitions to contribute with an extended view on acquisition premiums. Conclusion: In general, these are the same factors that affect an acquisition premium during a crisis such as Covid-19 as under normal conditions. On the other hand, circumstances such as financing and competition have been affected by the crisis, which thus has influenced the size of acquisition premiums. No party seems to have experienced any advantages or disadvantages by the crisis, but it is highly dependent on which industry the company is in.sv
dc.description.abstractBakgrund: Företagsförvärv utgör en central företeelse i näringslivet och trots att 2020 var ett år präglat av en pandemi som Covid-19 så har förvärvsmarknaden fortsatt växa. En viktig del i ett förvärv är dess värdering och prissättning vilket riskerar att påverkas under en kris som Covid-19 där prognoser blir mer osäkra. Det är anmärkningsvärt att företag väljer att fortsätta genomföra förvärv som inkluderar förvärvspremier trots en pågående pandemi. Den lågkonjunktur som en kris för med sig kan skapa möjligheter till fördelaktiga investeringar samtidigt som den ökade osäkerheten antas öka risken för en förlustaffär. Det är därmed viktigt att kunna genomföra grundliga analyser för att motivera det satta priset och därmed förvärvspremier. Syfte: Uppsatsen syftar till att identifiera vilka faktorer som påverkar förvärvspremier under en kris som Covid-19, samt hur de olika parterna i ett företagsförvärv kan gynnas eller missgynnas under en kris som Covid-19. Metod: Uppsatsen har genomförts med en kvalitativ ansats där empiri har samlats in genom kvalitativa intervjuer. Intervjuer har genomförts med sju respondenter som alla utgör väsentliga parter vid företagsförvärv. Intervjuerna följde en semi-struktur där respondenterna fick möjlighet att utveckla och ge exempel utifrån egna erfarenheter. Intervjuerna kompletterades med forskning inom företagsförvärv för att möjliggöra en jämförelse mellan praktikers perspektiv och forskning som gjorts inom ämnet för att bidra med en utvecklad syn på förvärvspremier. Slutsatser: Generellt sett är det samma faktorer som påverkar en förvärvspremie under en kris som Covid-19 som under normala förhållanden. Däremot har omständigheter som finansiering och konkurrens påverkats av krisen som därmed har haft effekter på förvärvspremiers storlek. Ingen part tycks ha gynnats eller missgynnats av krisen, utan det är högst beroende på vilken bransch företaget befinner sig i.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries20/21:42sv
dc.subjectFöretagsförvärv, M&A, förvärvspremie, Covid-19, krissv
dc.subjectAcquisition, M&A, acquisition premium, Covid-19, crisissv
dc.titleHögre pris på grund av kris? En kvalitativ studie om Covid-19-pandemins påverkan på förvärvspremiersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record