Show simple item record

dc.contributor.authorBerntsson, Albin
dc.contributor.authorSandström, Emanuel
dc.date.accessioned2021-06-30T10:37:49Z
dc.date.available2021-06-30T10:37:49Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68918
dc.descriptionVärlden förändras allt snabbare i takt med att teknik och innovativa lösningar utvecklas och skapar flexibilitet och enkelhet. De kommersiella fastighetsbolagen, som traditionellt har varit relativt konservativa, står nu inför en kommande omställning. För att följa med i samhällets utveckling och inte bli utkonkurrerade av nya aktörer krävs utveckling inom nya områden. Fastighetsbolagen finner därför ett antal incitament för förändring av sina strategier. Nya värden ska komma att adderas till deras affärsmodeller - Det handlar i nuläget om att skapa de förutsättningar som krävs för att göra kundernas användarupplevelse flexibel och enkel. Dock kvarstår det faktum att det råder stor osäkerhet om vilka strategiska åtgärder som krävs för att generera nödvändiga förutsättningar till flexibilitet och enkelhet. I den teoretiska referensramen presenteras ett antal olika omständigheter och strategiska åtgärder (utvecklingsområden) som möjligen kan driva på utvecklingen mot flexibilitet och enkelhet. Gemensamt för innehållet i den teoretiska referensramen är dock att det är relativt abstrakt och teoretiskt med ett genomgående fokus på vad som bör göras. För att besvara frågan hur fastighetsbolagen ska åstadkomma det som krävs för att skapa förutsättningar för flexibilitet och enkelhet behövs konkreta, strategiska åtgärder. Dessa strategiska åtgärder sammanfattas och presenteras i ett strategiskt åtgärdsprogram - SeamFlex. SeamFlex kan bidra till utvecklingen av fastighetsbolagens affärsstrategier och framväxandet av framtidens smarta arbetsplats med flexibla förutsättningar. Denna utveckling genererar i bästa fall långsiktig avkastning för fastighetsbolagen, men också förbättrade förutsättningar för kunder.sv
dc.description.abstractThe world is changing rapidly as technology and innovate solutions develop and create flexibility and simplicity. The commercial real estate companies, which traditionally have been relatively conservative, are now facing an upcoming conversion. To keep up with the development of society and to avoid being outcompeted by new players, development in new areas are required. The real estate companies therefore find a number of incentives for changing their strategies. New values need be added to their business models - It is currently a matter of creating the conditions required to make customers’ user experience flexible and simple. However, the fact remains that there is great uncertainty regarding what strategic measures are required to generate the necessary conditions for flexibility and simplicity. The theoretical frame of references presents a number of different circumstances and strategic measures (development areas) that can possibly drive the development towards flexibility and simplicity. Common in the content of the theoretical frame of reference, however, is that it is relatively abstract and theoretical with a consistent focus on what should be done. To answer the question of how real estate companies should achieve what is required to create conditions for flexibility and simplicity, concrete strategic measures are needed. The strategic measures are summarized and presented in a strategic action program - SeamFlex. The findings of this report could contribute to the development of real estate companies’ business strategies and the the emergence of the smart workplace of the future with flexible conditions. This development generates at best long-term returns for the real estate companies, but also improved conditions for customers.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries20/21:38sv
dc.titleSeamFlex - Ett strategiskt åtgärdsprogram för framtidens flexibla arbetsplats En kvalitativ fallstudie om vilka strategiska åtgärder de kommersiella fastighetsbolagen bör genomföra för att skapa flexibilitet och enkelhet för kommersiella kunder.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record