E-handelns påverkan på dagligvaruhandeln En studie om e-handelns och covid-19-pandemins effekter på butikers verksamhet
Abstract
Bakgrund: Internets framväxt har kommit att förändra marknadsstrukturen för många branscher och det går att urskilja att det skett ett skifte där handeln i allt större utsträckning gått
från traditionell butikshandel till handel på nätet. Inom livsmedelsbranschen har e-handel varit något som på senare år har kommit att växa sig allt större. Många branscher har under 2020 upplevt en stor tillväxt inom e-handeln som en följd av covid-19-pandemin där dagligvaruhandeln har varit särskilt utmärkande med en tillväxttakt på 95%.
Syfte: Syftet med uppsatsen är, att mot bakgrund av den stadigt ökande e-handeln (något som förstärkts under covid-19 pandemin), bidra med ökad kunskap om hur enskilda, lokala dagligvarubutiker har tvingats till omställningar i sin verksamhet, samt huruvida dessa kommer att bestå framöver.
Metod: Uppsatsen är explorativ med en kvalitativ metodansats och ett abduktivt arbetssätt. Datainsamlingen består av primärkällor i form av intervjuer med respondenter från lokala Ica-, Willys- och Coopbutiker. Uppsatsen består även av sekundärkällor i form av böcker, rapporter, hemsidor och vetenskapliga artiklar.
Slutsats: Uppsatsen visar på att ett flertal omställningar har gjorts hos samtliga studerade butiker till följd av den sedan tidigare stadigt ökande efterfrågan på e-handel. Det kan även konstateras att covid-19-pandemin haft en betydande effekt på samtliga butikers verksamhet framförallt kopplat till hygien, digital utveckling och kapacitetsökning på e-handeln. Vissa av dessa omställningar kommer vara bestående inför framtiden medan andra är mer kortsiktiga. Samtliga butiker är eniga om att arbete med e-handel även kommer fortsätta i framtiden då alla är överens om att e-handeln är här för att stanna.
Degree
Student essay
Other description
Background: The emergence of the internet has changed the market structure for many industries, and it can be discerned that there has been a shift where trade has increasingly shifted from traditional retail to online shopping. In the food industry, e-commerce has in recent years grown even larger. Many industries have experienced great growth in e-commerce in 2020 as a result of the covid-19-pandemic, where the grocery trade has been particularly distinctive with a growth rate of 95%.
Purpose: The purpose of the thesis is, in light of the steadily increasing e-commerce (something that intensified during the covid-19-pandemic), to contribute with increased knowledge about how individual, local grocery stores have been forced to change their operations, and whether these will continue in the future.
Research method: The study is exploratory with a qualitative method and an abductive approach. The data collection consists of primary sources in the form of interviews with respondents from local Ica, Willys and Coop stores. Secondary sources have also been used in form of books, reports, websites and scientific articles.
Conclusion: The study shows that a number of adjustments have been made to all the stores studied as a result of the already steadily increasing demand for e-commerce. It can also be stated that the covid-19-pandemic has had a significant effect on all the stores’ operations, primarily linked to hygiene, digital development and capacity increase in e-commerce. Some of these adjustments will be permanent while others are short-term. All stores agree that work with e-commerce will also continue in the future as everyone agrees that e-commerce is here to stay.
View/ Open
Date
2021-06-30Author
Brynzér, Elin
Samuelsson, Sofia
Keywords
Dagligvaruhandel - e-handel – covid-19 - change management - digital transformation - last mile - köpprocessen - e-handelsbarriärer
Grocery trade – e-commerce – covid-19 – change management – digital transformation – last mile - The buyer decision process - e-commerce barriers
Series/Report no.
Logistik
20/21:5
Language
swe