Show simple item record

dc.contributor.authorGötborg, Anna
dc.contributor.authorBidjary, Atosa
dc.date.accessioned2021-06-30T13:15:59Z
dc.date.available2021-06-30T13:15:59Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68953
dc.description.abstractKlimatfrågan blir allt viktigare i dagens samhälle och initiativen till att råda bot på utsläpp blir allt fler. Sedan år 2015 har ett samverkansprojekt, vid namn DenCity, sökt finna attraktiva och hållbara lösningar för att minimera bilbehovet bland boende i flerbostadshus. DenCitys studie har bland annat resulterat i idéer om att ha tillgång till gemensamma paketskåp för flerbostadshus. I denna uppsats vidareutvecklas DenCitys resultat genom att undersöka marknadspotentialen för delning i paketskåp. Detta har gjorts ur både användares och fastighetsbolags synvinkel. Uppsatsen innehåller både en kvantitativ och en kvalitativ undersökning. Den kvalitativa delen gjordes i form av intervjuer via Zoom, medan den kvantitativa delen genomfördes med hjälp av enkäter. Urvalet för intervjuerna var målstyrt utifrån respondenternas profession och företag, och urvalet för enkäten var målstyrt genom ett snöbollsurval. Resultatet som undersökningen resulterat i är att fastighetsbolag har en initialt positiv inställning till delningsekonomi, men att de samtidigt kan identifiera ett antal hinder vilka förhindrar att delning tas i bruk. Likaså är respondenterna från enkäten intresserade av att hyra prylar, och det finns en villighet att betala. Majoriteten av de respondenterna skulle vilja betala för de prylar som de faktiskt använder, snarare än att abonnera på en hyrtjänst med obegränsad tillgång. Vidare kan det anses vara intressant att undersöka avvägningen mellan kostnad och tillgänglighet, för att som extern aktör kunna erbjuda attraktiva hyrtjänster.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries20/21:6sv
dc.subjectDelningsekonomi, paketskåp, prylar, betalningsvilja, produkt service systemsv
dc.titleLokala delningstjänster En studie av marknadspotentialen för extern aktör att hyra ut prylar nära hemmetsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record