• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsumenters uppfattning om hållbara frukter och grönsaker En kvalitativ undersökning om hur konsumenter uppfattar vad som är hållbara frukter och grönsaker

Abstract
Livsmedelsbranschen har ett uppdrag att förse både butiker och människor med hållbara livsmedel, vilket inkluderar frukter och grönsaker. Konsumenter blir mer och mer medvetna om vad som krävs för att det de konsumerar ska vara hållbart och med det kommer också högre krav. Samtidigt finns det många olika märkningar, hållbarhetsinformation och attityder som påverkar konsumenters uppfattningar när de ska konsumera frukter och grönsaker. Tidigare studier visar på att konsumenter ofta handlar livsmedel på rutin och att det är det som gör att konsumenter väljer det alternativ de är vana vid att konsumera. Samtidigt visar andra studier att konsumenters beteende inte alltid motsvarar det de egentligen har för avsikt att konsumera. Anledningar till detta kan vara etiska aspekter, omedvetenhet, tillgänglighet, pris, smak eller kvalitet. Resultaten av denna studie tyder på att konsumenters uppfattning om vad som är hållbara frukter och grönsaker är relativt samstämmiga. De frukter och grönsaker som av konsumenter uppfattas som hållbara är förknippade med begrepp som närproducerade, svenska eller att de har ekologiska märkningar. För att konsumenter ska kunna urskilja vilka frukter och grönsaker som är de mest hållbara krävs det att marknadsförare tänker på aspekter som pris, tillgänglighet och tydlighet. Detta eftersom resultatet av studien visat på att konsumenter ofta väljer att konsumera det billigaste alternativet om de väljer mellan två hållbara frukter och grönsaker. Genom att ha information och märkningar som kännetecknar olika nivåer av hållbarhet, skulle det möjligen kunna skapas en bättre transparens när konsumenter ska välja mellan olika frukter och grönsaker.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68977
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_68977_1.pdf (1.380Mb)
Date
2021-06-30
Author
Ehrs, Caroline
Wikstrand, Emelie
Keywords
hållbarhet, livsmedel, konsumenters uppfattningar, konsumentbeteende
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
20/21:11
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV