Visa enkel post

dc.contributor.authorTinglöf, Joosefin
dc.date.accessioned2021-06-30T15:09:05Z
dc.date.available2021-06-30T15:09:05Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68984
dc.description.abstractDen linjära ekonomins framsteg har gett stora konsekvenser på miljön, varför implementeringen av cirkulära och mer resursbesparande affärsidéer efterfrågas. Studien identifierar kontorsmöbler som en aktuell produktgrupp för återanvändning. Idag slängs dock en stor mängd fullt fungerande kontorsmöbler av hög kvalité årligen. Produkter som med liten ansträngning i snitt kan säljas för 50%–80% av prisnivån för nyproducerade, vilket torde göra det till en lönsam affär för både kund och återförsäljare. Uppsatsen syftar därför till att analysera försäljningen av återbrukade kontorsmöbler till företag och organisationer för att identifiera vad som krävs för att öka marknadsandelen för återbrukade kontorsmöbler. Studien hoppas på så vis kunna bidra till fler cirkulära affärsidéer och en ökad förståelse av den praktiska tillämpningen av cirkulära affärsidéer. Studien har genomförts genom semistrukturerade intervjuer med två återförsäljare av återbrukade möbler samt hållbarhetschefen för Trä- och Möbelföretagens branschorganisation, TMF. Materialet från dessa tre intervjuer har sedan analyserats mot ett ramverk för implementering av cirkulär ekonomi i samhället som helhet, teoribildning kring den adaptiva rekonditioneringens förmåga att öka chansen för kontorsmöbler att ingå i så kallade multipla rekonditioneringscykler samt vilken betydelse ”tjänstefiering” har för begagnatförsäljningen av kontorsmöbler genom så kallade Product-Service Systems. Upplevda hinder och möjligheter för en ökad försäljning av begagnade kontorsmöbler härleds till återbruksförsäljarens storlek och vilken teknisk kapacitet de har. Företag med kapacitet och kunnande inom adaptiv rekonditionering tycks kunna erbjuda ett mer konkurrenskraftigt erbjudande. Att succesivt utöka sin kapacitet och kunnande inom adaptiv rekonditionering skulle därför kunna innebära att företaget kan nå fler kunder och bättre konkurrera med nyproducerad kontorsinredning. Företag inom återbruksförsäljning bör vidare se mer till den totalleverans som de kan erbjuda. I detta ingår fördelar som en kortare leveranstid, lägre pris och möjligheten till kundanpassningar. Företag som även hanterar multipla rekonditioneringscykler erbjuder en varaktigare relation till kunden och en ytterligare konkurrensfördel.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries20/21:18sv
dc.titleMarknadsmöjligheter för en ökad cirkularitet av kontorsinredning: - En studie om företag som säljer begagnad kontorsinredningsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post