HUR LÅNG ÄR EN PARTIPISKA? - En kvalitativ studie om de politiska partiernas lokala valrörelser i Sverige
Abstract
Syfte:
Syftet i denna studie är att undersöka hur de lokala valkampanjerna förhåller sig till det nationella kampanjerna och belysa vilka likheter och skillnader man kan se i partiernas olika uttryck samt hur professionaliserade de lokala kampanjerna är.
Teori:
Professionalisering, Varumärke
Metod:
Kvalitativ innehållsanalys, Semiotik, Retorik
Material:
Valaffischer från svenska valkampanjer 2018; Socialdemokraterna (Nationell, Olofström, Emmaboda), Moderaterna (Nationell, Älvkarleby, Åmål) och Sverigedemokraterna (Nationell, Partille, Motala).
Resultat:
Studien visar att man i stor utsträckning i sin kommunikation präglas av professionaliseringen och att de lokala valrörelserna i stor utsträckning präglas av de nationella valkampanjerna. Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna bedriver mycket likartade kampanjer medan Moderaterna är överrepresenterade när det kommer till skillnader.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-07-01Author
Engström, Lukas
Larsson, Jonathan
Keywords
Varumärke, Semiotik, Retorik, Politisk kommunikation.
Series/Report no.
1153
Language
swe