ATT HANDLA MED HÄNSYN - En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av ICAs reklamfilmer under covid-19 pandemin.
Abstract
Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida reklaminnehåll har ändrats under pandemin och i så fall hur pandemin presenteras i reklaminnehåll.
Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Taylor’s six segment message strategy
wheel och bildsemiotiken.
Metod: Kvantitativ metod i kombination med kvalitativ innehållsanalys.
Material: Studien har analyserat reklamfilmer från ICAs reklamkampanj ICA-butiken
sända i TV mellan februari 2020 och januari 2021.
Resultat: Studiens resultat visade att pandemin presenterades i 4 av 41 reklamfilmer.
Pandemin presenterades endast implicit; ord som corona, covid-19 eller
pandemin nämns ej. Reklaminnehållet var övervägande transformativt. De
reklamfilmer som presenterar pandemin syftar i huvudsak på att presentera de följder pandemin haft för organisationens kunder snarare än om information om krisen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-07-01Author
Haugsnes, Wilma
Persson, Linnéa
Keywords
Covid-19, ICA, Reklam, Dagligvaruhandel, Pandemi, Taylor’s six segment message strategy wheel, Bildsemiotiken, Reklaminnehåll
Series/Report no.
1158
Language
swe