Show simple item record

dc.contributor.authorEklund, Filip
dc.contributor.authorThornander, Oscar
dc.date.accessioned2021-07-02T08:43:52Z
dc.date.available2021-07-02T08:43:52Z
dc.date.issued2021-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69031
dc.descriptionFlertalet studier har visat på en förändring i jordens klimat på grund av människors levnadssätt. En av de aktiviteterna som påverkar klimatet substantiellt är användningen av fordon drivna av fossila bränslen. 2018 infördes Ladda-hemma-stödet i Sverige för att påskynda omställningen till användning av laddbara bilar för att minska transporternas negativa påverkan på jordens klimat. Den införda subventionen minskar kostnaden för installation och material för laddstationer köpta av organisationer och privatpersoner mellan 2018 och 2021. Flertalet studier har undersökt effektiviteten i olika typer av subventioner för att se hur väl de får den påverkan som är tänkt. Däremot finns ett gap på hur subventioner över befolkning adopteras, av vem och var i samhället. Denna studie undersöker därför hur Ladda-hemma-stödet adopterats olika i Sverige och vilka förklaringsfaktorer som ligger till grund för dess skillnader. Resultatet av studien visar att det varit stora skillnader i hur Ladda-hemma-stödet adopteras i Sverige mellan 2018 och 2021. Skillnaderna kan i vissa fall uppgå till så mycket som flera hundra kronor mer per invånare i en viss kommun jämfört med en annan. Vidare undersöks i studien parametrar såsom utbildningsnivå, urbana miljöer, andel invandrare, boendesituation, laddinfrastruktur och andelen redan existerande laddbara bilar. Studiens resultat visar att flera faktorer som utbildningsnivå, publik laddinfrastruktur och andelen laddbara bilar i kommunen samtliga har positiv signifikant effekt på mängden stöd som mottagits.sv
dc.description.abstractSeveral studies have shown that there has been a change in the climate on earth because of how people have been living. One of the activities that have had a large negative impact on the climate is the use of cars running on fossil fuels. In 2018 the “charge-at-home” subsidy was introduced in Sweden to expedite the transition to electric cars to lower the negative impact of transportation on the earth’s climate. The introduced subsidy lowers the cost of installation and material for newly bought charging stations both for private persons and organizations between 2018 and 2021. Multiple studies have investigated the impact of various introduced subsidies on getting the effect on transition. However, there exists a gap in how subsidies are adopted differently in societies, by who and where. This study is, consequently, investigating how the charge-at-home subsidy has been adopted in Sweden differently by different municipalities and why this might have been the case. The result of the study shows that there have been big differences in how Charge-at-home subsidy in Sweden has been adopted by different municipalities between 2018 and 2021. The differences are in some cases as large as several hundred Swedish crowns per citizen between municipalities. Further, a number of variables seem to explain these differences, as for instance, educational level, urban environments, immigrants, living situation, charging infrastructure and the already existing proportion of chargeable cars. The result of the study shows that variables such as the educational level, the public charging infrastructure and the share of rechargeable cars within a municipality all have a positive significant effect on the amount of subsidies received.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries202107:26sv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.titleSocioekonomiska och Demografiska Faktorers Påverkan på Adoptering av Miljösubventioner - En Studie om Adoptionen av Ladda-Hemma-Stödet i Sverige mellan 2018 och 2021sv
dc.title.alternativeSocio-economic and demographic factors’ influence on the adoption of environmental subsidies - A study on the adoption of the Charge-at-home subsidy in Sweden between 2018 and 2021sv
dc.typetext
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Economicseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record