En sak i taget? En kvantitativ innehållsanalys av hur laborativt material är representerat i två olika läroböcker i matematik.
 No Thumbnail Available 
Date
2021-07-08
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Studien syftar till att undersöka hur laborativt material är representerat i läroböckerna Favorit 
matematik 2 och Prima Matematik 2 med fokus på läroböckernas arbetsböcker. Det görs genom 
att undersöka och besvara två forskningsfrågor: ”Vilket laborativt material används och hur 
ofta används det laborativa materialet?” samt ”Vilka uppgifter skapar möjlighet för användande 
av laborativt material?”. 
I studien används en kvantitativ innehållsanalys som metodinstrument för att analysera läroböckernas arbetsböcker. Totalt görs en innehållsanalys av fyra arbetsböcker: Mera Favorit matematik 2a, Favorit matematik 2b, Prima Matematik 2a och Prima Matematik 2b. Arbetsböckernas innehåll analyseras med hjälp av tre olika kodningsscheman och därefter används beskrivande statistik och frekvenstabeller för att sammanställa resultatet och jämföra de olika arbetsböckerna med varandra. Slutligen diskuteras vilken betydelse som representationen av laborativt material i arbetsböckerna kan ha på elevernas matematiska förståelse. 
I studien framkommer det att laborativt material är representerat i relativt liten utsträckning i 
alla fyra arbetsböcker. Samtliga arbetsböcker innehåller uppgifter där laborativt material används men variationen av laborativt material i arbetsböckerna är liten och frekvensen hos respektive laborativt material sett till användandet är låg. Studiens resultat visar även att samtliga 
arbetsböcker domineras av rutinuppgifter där färdighetsträning hamnar i fokus.
Description
Keywords
laborativt material, lärobok, matematik, elevers matematiska förståelse, grundskola, lågstadiet, kvantitativ innehållsanalys