Transporters relevans i livsmedelsprodukters Carbon Footprint - En studie rörande utsläpp kopplade till transporter av en färdigproducerad produkt till försäljningsställe samt dess relevans i beräkning av Carbon Footprint.
Abstract
As people are becoming increasingly encouraged to consume in an environmentally responsible manner, the importance of guidance and offering accurate information is rising accordingly. Today, many Swedish food producers are marking their products with its corresponding Carbon Footprint. But how reliable are they?
It turns out, most of the Carbon Footprints used on products today actually only include the emissions for production of the product - and not transportation to the customer (or store). With this model of describing emissions, a product made next door has the same environmental impact as it would being made on the other side of the world.
Through Life Cycle Analysis, this study examines a producer of ecological tomatoes in Sweden and its transportation to the store in order to determine whether the emissions from transportation are of such relevance as to be included in the Carbon Footprints for consumers. Even though the studied company is located in relatively close proximity to the store, and is eco-friendly in its farming, its transportation makes up for a substantial proportion of the tomatoes’ total emissions. Considering this discovery, transport emissions of minimally processed products shipped from overseas ought to have an even larger share of the product’s total emissions.
The study concludes that transportation-related emissions of minimally processed foods in general are likely to constitute a large proportion of total emissions during the products life cycle and should therefore be included in the products Carbon Footprint for factual comparison. To conclude this study, brands and stores cannot use different definitions of what should be included in a Carbon Footprint if its function is to allow for customers to make more environmentally-friendly purchasing decisions. When the difference between total emissions with and without transportation to the store is substantial for even one product, Carbon Footprints for all products should cover all emissions.
Degree
Student essay
Other description
I enlighet med att konsumenter blir alltmer motiverade att konsumera på ett miljömässigt ansvarsfullt sätt, ökar också vikten av vägledning och tillhandahållandet av tillförlitlig information på marknaden. Idag märker många svenska matproducenter sina produkter med dess klimatavtryck just för detta ändamål. Men hur tillförlitliga är de?
Det visar sig att de flesta av Carbon Footprint som används idag enbart baseras på utsläpp från produktionen av varan - och exkluderar transporten till kund (eller butik). Med en sådan modell av att beskriva varans utsläpp, märks en produkt tillverkad på andra sidan gatan med samma grad utsläpp som den hade gjort om den tillverkats på andra sidan jordklotet. Syftet med denna rapport är därför att skapa kunskap hur dagens klimatmärkningar av matvaror kan skilja sig från de verkliga utsläppen härledda till varan.
Genom livscykelanalys, undersöker denna studie en producent av tomater i Sverige och dess transport till butik för att ta reda på huruvida utsläppen av transporterna är av sådan relevans att de bör inkluderas i dess Carbon Footprint riktat mot konsumenter. Fastän det undersökta företaget har sin verksamhet i relativt nära anslutning till butiken, och är ekologiskt hållbara i sin odling, utgör dess transporter en betydande andel av tomaternas totala utsläpp.
Studien fastställer att transportrelaterade utsläpp av minimalt processade livsmedelsvaror i allmänhet sannolikt utgör en stor andel av varans totala utsläpp under sin livscykel, och bör därmed inkluderas i produktens Carbon Footprint för korrekt jämförelse.
Avslutningsvis argumenteras för att butiker och varumärken inte kan basera sina Carbon Footprint på olika definitioner av begreppet om den tänkta jämförbarheten ska fungera i praktiken. När skillnaderna mellan totala utsläpp med och utan transportrelaterade utsläpp till butik är av betydande mått för ens en vara, behöver Carbon Footprint för alla produkter omfatta alla utsläpp; där inkluderat transport till kund.
View/ Open
Date
2021-07-15Author
Ljungh, Rickard
Sköld, Andreas
Keywords
Transport emissions, Carbon Footprint, Environmentally-friendly consumer
Transportutsläpp, klimatmärkning, Carbon Footprint, m iljömedveten konsument
Series/Report no.
Logistik
20/21:25
Language
swe