Show simple item record

dc.contributor.authorWesther, Emma
dc.contributor.authorJosefin, Verme
dc.date.accessioned2021-08-05T14:51:40Z
dc.date.available2021-08-05T14:51:40Z
dc.date.issued2021-08-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69275
dc.descriptionThe purpose of this study was to examine Swedish SLPs implementation of AAC to children and adolescents with Profound Intellectual and Multiple Disabilities (PIMD). Survey responses were collected and analysed from 81 respondents in 8 regions. The result showed that AAC was offered to a high extent with no significant difference regarding regional affiliation. Furthermore, no correlation was found between how often AAC is offered and clinical experience. Elementary forms of AAC and graphic AAC vocabulary designs were implemented to a greater extent than more advanced forms and high technology AAC. A higher percentage of work towards patients with PIMD was associated with higher implementation of several types of AAC and vocabulary designs. On the contrary, years of clinical experience and amount of further education were associated with lower AAC implementation. Regional affiliation was not seen to affect the implementation of AAC and vocabulary designs.sv
dc.description.abstractStudiens syfte var att undersöka svenska logopeders AKK-implementering till barn och unga med flerfunktionsnedsättning inom barn- och ungdomshabiliteringen. Enkätsvar från 81 respondenter ur 8 regioner samlades in och analyserades. Resultatet visade att AKK-insatser erbjuds i hög utsträckning och ingen signifikant skillnad sågs gällande regiontillhörighet. Inte heller sågs något samband mellan hur ofta AKK erbjuds och klinisk erfarenhet. Enklare former av AKK implementerades i högre utsträckning än mer avancerad och högteknologisk AKK. Högre andel arbetstid associerades med en högre implementeringsfrekvens av ett flertal AKK-typer och vokabulärutformningar. Antal arbetade år och antal genomförda vidareutbildningar associerades istället med en lägre implementering. Regiontillhörighet sågs inte påverka vilka AKK-typer och vokabulärutformningar av grafisk AKK som implementerades.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2021sv
dc.relation.ispartofseries352sv
dc.subjectAKK, Flerfunktionsnedsättning, Logoped, Klinisk erfarenhet, Barn- och ungdomshabiliteringensv
dc.subjectAAC, Profound Intellectual and Multiple Disabilities, Speechlanguage pathologist, Clinical experience, Child and youth habilitationsv
dc.titleAKK till barn och unga med flerfunktionsnedsättning - en enkätstudie om svenska logopeders AKK-implementering inom barn- och ungdomshabiliteringensv
dc.title.alternativeAAC to children and youth with Profound and Intellectual Multiple Disabilities - a survey of speech-language pathologists AAC-implementation within child and youth habilitationsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record