Skriftliga planeringsprocesser hos personer med afasi – fördelning och duration av pauser vid substantiv och verb
Planning processes in writing for people with aphasia – distribution and duration of pauses at nouns and verbs
Abstract
Studiens syfte var att kartlägga planeringsprocesser i
sammanhängande skrift med avseende på pauser vid substantiv och verb. Pauser innan, inom och efter ord i bildeliciterade texter producerade av 16 personer med afasi och 26 personer utan känd neurologisk skada jämfördes. För datainsamling
och analys användes ett tangentloggingsprogram. Resultaten visade att afasigruppen
använde större del av skrivtiden åt pauser vid ord trots kortare textlängd. Pauserna innan och inom ordklasserna var både fler till antalet och utgjorde en
större del av skrivtiden för afasigruppen. Inomgruppsjämförelse mellan
ordklasserna i afasigruppen visade inga skillnader. Inomgruppsjämförelse mellan
ordklasserna i referensgruppen visade att pauserna var längre efter substantiv, och
fler både innan och efter substantiv. Resultaten indikerade på skillnader mellan
benämning och sammanhängande text och diskuteras inom ramen för Simple
View of Writing.
Degree
Student essay
Other description
The aim of this study was to investigate planning processes in writing,
specifically pauses surrounding nouns and verbs. Pauses before, within and after
words in picture-elicited texts produced by 16 persons with aphasia and 26
persons without known neurological disease were compared. Keystroke logging
was used for data collection and analysis. The results showed that the group with
aphasia spent more time on word level pauses despite producing shorter texts.
Pauses before and within the word classes were greater in number and constituted
a bigger proportion of the total writing time. A within-group comparison of the
word classes in the aphasia group showed no differences. A within-group
comparison of the word clauses in the reference group showed longer pauses after
nouns, and more pauses before and after nouns. The results indicated differences
between naming and connected writing and were discussed according to The
Simple View of Writing.
Collections
View/ Open
Date
2021-08-10Author
Andersson, Ebba
Levander, Hanna
Keywords
afasi, sammanhängande skrift, pauser, substantiv, verb
aphasia, connected writing, pauses, nouns, verbs
Series/Report no.
2021
357
Language
swe