• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skriftliga planeringsprocesser hos personer med afasi – fördelning och duration av pauser vid substantiv och verb

Planning processes in writing for people with aphasia – distribution and duration of pauses at nouns and verbs

Abstract
Studiens syfte var att kartlägga planeringsprocesser i sammanhängande skrift med avseende på pauser vid substantiv och verb. Pauser innan, inom och efter ord i bildeliciterade texter producerade av 16 personer med afasi och 26 personer utan känd neurologisk skada jämfördes. För datainsamling och analys användes ett tangentloggingsprogram. Resultaten visade att afasigruppen använde större del av skrivtiden åt pauser vid ord trots kortare textlängd. Pauserna innan och inom ordklasserna var både fler till antalet och utgjorde en större del av skrivtiden för afasigruppen. Inomgruppsjämförelse mellan ordklasserna i afasigruppen visade inga skillnader. Inomgruppsjämförelse mellan ordklasserna i referensgruppen visade att pauserna var längre efter substantiv, och fler både innan och efter substantiv. Resultaten indikerade på skillnader mellan benämning och sammanhängande text och diskuteras inom ramen för Simple View of Writing.
Degree
Student essay
Other description
The aim of this study was to investigate planning processes in writing, specifically pauses surrounding nouns and verbs. Pauses before, within and after words in picture-elicited texts produced by 16 persons with aphasia and 26 persons without known neurological disease were compared. Keystroke logging was used for data collection and analysis. The results showed that the group with aphasia spent more time on word level pauses despite producing shorter texts. Pauses before and within the word classes were greater in number and constituted a bigger proportion of the total writing time. A within-group comparison of the word classes in the aphasia group showed no differences. A within-group comparison of the word clauses in the reference group showed longer pauses after nouns, and more pauses before and after nouns. The results indicated differences between naming and connected writing and were discussed according to The Simple View of Writing.
URI
http://hdl.handle.net/2077/69338
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (511.6Kb)
Date
2021-08-10
Author
Andersson, Ebba
Levander, Hanna
Keywords
afasi, sammanhängande skrift, pauser, substantiv, verb
aphasia, connected writing, pauses, nouns, verbs
Series/Report no.
2021
357
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV