Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Josefin
dc.contributor.authorMillblad, Alma
dc.date.accessioned2021-08-10T13:18:40Z
dc.date.available2021-08-10T13:18:40Z
dc.date.issued2021-08-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69339
dc.descriptionAdolescence can be hard, especially if you stutter and research concerning treatment in the area is relatively scarce. The purpose of this study was to investigate the experiences and thoughts of speech and language pathologists (SLPs) on this subject. Qualitative method was used, and semi structured interviews took place in video meetings with ten SLPs. The interviews were recorded and transcribed. The material was analysed with a content analysis and resulted in three main categories and nine subcategories. These gave an in-depth view of the thoughts of SLPs concerning adolescents who stutter, distinctive features of the group and information and reflections related to the treatment provided. The results also describe working conditions, and suggestions of optimal conditions. An implication of the study is that the SLPs thoughts and ideas in this area revealed therapeutic alliances, individual adjustments, forming aims and working for acceptance as crucial.sv
dc.description.abstractTonårstiden kan vara svår och särskilt om man har stamning, men behandling på området är i nuläget relativt outforskat för åldersgruppen. Syftet med studien var att undersöka vilka upplevelser och tankar logopeder har gällande stamningsbehandling med tonåringar. Kvalitativ metod användes och halvstrukturerade livsvärldsintervjuer utfördes med tio logopeder i videomöte. Intervjuerna spelades in och transkriberades. Materialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys och resulterade i tre huvudkategorier och nio underkategorier. Dessa gav en fördjupad bild av logopeders tankar om tonåringar som stammar, hur logopederna ger behandling och reflektioner kring denna process. Resultatet beskriver även logopedernas nuvarande förutsättningar i arbetet och vad de hade sett som optimalt. En implikation av studien är att logopeder har rikligt med tankar och idéer gällande behandling med tonåringar som stammar där terapeutiska allianser, individanpassningar, målformuleringar samt arbete för acceptans betonas speciellt för denna grupp. Logopedernas perspektiv bidrar till ökad evidens för stamningsbehandling samt identifierar framtida forskningsområden.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2021sv
dc.relation.ispartofseries358sv
dc.subjectStamning, tonåringar, logopeder, behandling, intervjusv
dc.subjectStuttering, adolescents, speech and language pathologists, treatment, interviewsv
dc.titleLogopeders upplevelser och tankar gällande stamningsbehandling med tonåringar; En kvalitativ intervjustudiesv
dc.title.alternativeSpeech and language pathologists and their experiences and thoughts about stuttering treatment with adolescents; A qualitative interview studysv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record