dc.contributor.author | Jauhiainen, Hanna | |
dc.contributor.author | Klasson, Rebecka | |
dc.date.accessioned | 2021-08-23T09:27:28Z | |
dc.date.available | 2021-08-23T09:27:28Z | |
dc.date.issued | 2021-08-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69414 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Det ökade hållbarhetsfokuset har inneburit att det ställs högre krav
på företagens hållbarhetsarbete och CSR-rapportering genom reglering samt press från
intressenter. Tidigare studier har inte fokuserat på hur klädbranschen har påverkats av
lagkravet på hållbarhetsrapportering trots branschens stora hållbarhetseffekter. Det finns
dessutom en rad olika faktorer som kan påverka CSR-rapporteringen och lagkravet är bara en
av dem. Har rapporteringen trots det blivit mer jämlik avseende utformning och omfattning
efter lagkravet eller går det att utläsa skillnader mellan företagen?
Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och förklara CSR-rapporteringens utformning och
omfattning i den svenska klädbranschen och om det har skett förändringar efter det
lagstadgade kravet på hållbarhetsrapportering.
Metod: Metoden för studien har varit en innehållsanalys av hållbarhetsrapporter och
årsredovisningar från sex utvalda företag inom den svenska klädbranschen. Insamling av data
och analys har gjorts med hjälp av en analysmodell som utformats med utgångspunkt i det
svenska lagkravet samt tidigare forskning. Resultatet av granskningen har analyserats med
hjälp av reglering, teoribildningar samt tidigare forskning inom området.
Resultat och diskussion: Studien visar att både utformningen och omfattningen av
CSR-rapporteringen har påverkats av lagkravet på hållbarhetsrapportering. Rapporteringens
utformning har fått en tydligare anknytning till lagkravet men det krävs fortfarande ytterligare
riktlinjer för att uppnå en fullständig harmonisering. Resultaten visar dock att företagen
uppfyller kriterierna i hög grad. Vidare har omfattningen av rapporteringen ökat generellt sett
men för att den transparens som efterfrågas ska uppnås behövs fler riktlinjer även inom detta
område.
Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag är att genomföra studien på en större mängd
företag för att därmed kunna dra mer generella slutsatser, Ett annat alternativ skulle kunna
vara en studie över fler år för att även kunna undersöka hur rapporteringen sett ut under
övergångsperioden. Vidare skulle en liknande studie baserad på intervjuer kunna göras för att
få in andra aspekter som till exempel företagens egna syn på rapporteringen. Detta för att
ytterligare utöka forskningen kring CSR-rapporteringen i klädbranschen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Redovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | M:21:10 | sv |
dc.subject | CSR, | sv |
dc.subject | CSR-rapportering | sv |
dc.subject | Hållbarhetsrapportering | sv |
dc.subject | Klädbranschen | sv |
dc.subject | Direktiv 2014/95/EU | sv |
dc.title | EU-direktivets påverkan på CSR-rapporteringen - En kvalitativ studie om hur CSR-rapporteringens utformning och omfattning i den svenska klädbranschen har påverkats av det lagstadgade kravet på hållbarhetsrapportering | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |