Show simple item record

dc.contributor.authorJauhiainen, Hanna
dc.contributor.authorKlasson, Rebecka
dc.date.accessioned2021-08-23T09:27:28Z
dc.date.available2021-08-23T09:27:28Z
dc.date.issued2021-08-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69414
dc.description.abstractBakgrund och problem: Det ökade hållbarhetsfokuset har inneburit att det ställs högre krav på företagens hållbarhetsarbete och CSR-rapportering genom reglering samt press från intressenter. Tidigare studier har inte fokuserat på hur klädbranschen har påverkats av lagkravet på hållbarhetsrapportering trots branschens stora hållbarhetseffekter. Det finns dessutom en rad olika faktorer som kan påverka CSR-rapporteringen och lagkravet är bara en av dem. Har rapporteringen trots det blivit mer jämlik avseende utformning och omfattning efter lagkravet eller går det att utläsa skillnader mellan företagen? Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och förklara CSR-rapporteringens utformning och omfattning i den svenska klädbranschen och om det har skett förändringar efter det lagstadgade kravet på hållbarhetsrapportering. Metod: Metoden för studien har varit en innehållsanalys av hållbarhetsrapporter och årsredovisningar från sex utvalda företag inom den svenska klädbranschen. Insamling av data och analys har gjorts med hjälp av en analysmodell som utformats med utgångspunkt i det svenska lagkravet samt tidigare forskning. Resultatet av granskningen har analyserats med hjälp av reglering, teoribildningar samt tidigare forskning inom området. Resultat och diskussion: Studien visar att både utformningen och omfattningen av CSR-rapporteringen har påverkats av lagkravet på hållbarhetsrapportering. Rapporteringens utformning har fått en tydligare anknytning till lagkravet men det krävs fortfarande ytterligare riktlinjer för att uppnå en fullständig harmonisering. Resultaten visar dock att företagen uppfyller kriterierna i hög grad. Vidare har omfattningen av rapporteringen ökat generellt sett men för att den transparens som efterfrågas ska uppnås behövs fler riktlinjer även inom detta område. Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag är att genomföra studien på en större mängd företag för att därmed kunna dra mer generella slutsatser, Ett annat alternativ skulle kunna vara en studie över fler år för att även kunna undersöka hur rapporteringen sett ut under övergångsperioden. Vidare skulle en liknande studie baserad på intervjuer kunna göras för att få in andra aspekter som till exempel företagens egna syn på rapporteringen. Detta för att ytterligare utöka forskningen kring CSR-rapporteringen i klädbranschen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesRedovisningsv
dc.relation.ispartofseriesM:21:10sv
dc.subjectCSR,sv
dc.subjectCSR-rapporteringsv
dc.subjectHållbarhetsrapporteringsv
dc.subjectKlädbranschensv
dc.subjectDirektiv 2014/95/EUsv
dc.titleEU-direktivets påverkan på CSR-rapporteringen - En kvalitativ studie om hur CSR-rapporteringens utformning och omfattning i den svenska klädbranschen har påverkats av det lagstadgade kravet på hållbarhetsrapporteringsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record