Visa enkel post

dc.contributor.authorAxelin, Felicia
dc.contributor.authorPetersson, Robin
dc.date.accessioned2021-08-23T11:02:38Z
dc.date.available2021-08-23T11:02:38Z
dc.date.issued2021-08-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69419
dc.description.abstractBakgrund och problem: Tidigare forskning tror att big data och molntjänster kommer att ha stor påverkan på redovisningsarbetet framöver. Big data är stora volymer av information som hämtas i realtid och som kräver speciella metoder för att hantera. Molntjänster innebär datatjänster som ger användaren tillgång överallt. Digitaliseringstrenderna kan leda till att revisionsarbetet automatiseras och att kraven förändras. Tidigare forskning menar att implementeringen skulle leda till flera fördelar och att revisorer kommer att tvingas anpassa sig för att hålla sig tekniskt uppdaterade med sina kunder. Däremot förekommer det en risk med att anpassningen sker långsamt och att byråer förlorar viktiga konkurrensfördelar då de kan möta konkurrens från andra branscher. Det saknas tidigare studier kring implementering av både molntjänster och big data inom revision, samt vilka färdigheter som revisorer kan behöva i framtiden. Tidigare forskning menar att fördelarna för granskningsprocessen inte ger tillräckligt med incitament för revisorer att implementera digitala verktyg. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur big data och molntjänster har implementerats inom revision samt undersöka vilka underliggande faktorer som påverkar implementering av big data och molntjänster. Avgränsningar: Uppsatsen har fokuserat på två digitala teknologier, big data och molntjänster och hur dessa har implementerats inom revision i en svensk kontext. Metod: Studien baseras på en kvalitativ metod, där en intervjustudie med sex stycken revisorer genomförts. Respondenterna är verksamma inom små, medelstora och stora redovisningsbyråer. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en referensram som diskuterar revisionsprocessen, legitimitetsteorin, digitalisering inom revision, big data och molntjänster. Resultat och slutsatser: Studien visar att samtliga respondenter har implementerat molntjänster i respektive verksamhet, medan big data enbart används av de större byråerna. Det förekommer flera underliggande faktorer som påverkar implementering: byråernas storlek, påtryckningar från kunder, resurskapacitet och samhällsförväntningar. Studien visar att molntjänster är det första steget som byråerna tagit, innan de implementerar big data, då det förekommer flera utmaningar med att implementera big data för mindre byråer. Förslag till fortsatt forskning: Studien visar att mindre och medelstora byråer har implementerat molntjänster, men inte big data. För vidare forskning är det därför relevant att studera huruvida detta är en trend, eller om det förekommer skillnader bland mindre byråer. Studien visar att det förekommer utmaningar med att implementera BDA. Det är därför intressant att vidare studera hur implementering bör ske i praktiken och om det förekommer fler utmaningar än de som framkommer i studien.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesRedovisningsv
dc.relation.ispartofseriesM:21:6sv
dc.subjectdigitaliseringsv
dc.subjectbig datasv
dc.subjectmolntjänstersv
dc.subjectrevisionsprocesssv
dc.subjectlegitimitetsteorinsv
dc.titleUtvecklingen mot en modern och digitaliserad revision – En studie om implementering av big data och molntjänster inom revisionsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post