dc.contributor.author | Axelin, Felicia | |
dc.contributor.author | Petersson, Robin | |
dc.date.accessioned | 2021-08-23T11:02:38Z | |
dc.date.available | 2021-08-23T11:02:38Z | |
dc.date.issued | 2021-08-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69419 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Tidigare forskning tror att big data och molntjänster kommer att ha stor
påverkan på redovisningsarbetet framöver. Big data är stora volymer av information som hämtas i
realtid och som kräver speciella metoder för att hantera. Molntjänster innebär datatjänster som ger
användaren tillgång överallt. Digitaliseringstrenderna kan leda till att revisionsarbetet automatiseras
och att kraven förändras. Tidigare forskning menar att implementeringen skulle leda till flera
fördelar och att revisorer kommer att tvingas anpassa sig för att hålla sig tekniskt uppdaterade med
sina kunder. Däremot förekommer det en risk med att anpassningen sker långsamt och att byråer
förlorar viktiga konkurrensfördelar då de kan möta konkurrens från andra branscher. Det saknas
tidigare studier kring implementering av både molntjänster och big data inom revision, samt vilka
färdigheter som revisorer kan behöva i framtiden. Tidigare forskning menar att fördelarna för
granskningsprocessen inte ger tillräckligt med incitament för revisorer att implementera digitala
verktyg.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur big data och molntjänster har implementerats inom
revision samt undersöka vilka underliggande faktorer som påverkar implementering av big data och
molntjänster.
Avgränsningar: Uppsatsen har fokuserat på två digitala teknologier, big data och molntjänster och
hur dessa har implementerats inom revision i en svensk kontext.
Metod: Studien baseras på en kvalitativ metod, där en intervjustudie med sex stycken revisorer
genomförts. Respondenterna är verksamma inom små, medelstora och stora redovisningsbyråer.
Det empiriska materialet har analyserats utifrån en referensram som diskuterar revisionsprocessen,
legitimitetsteorin, digitalisering inom revision, big data och molntjänster.
Resultat och slutsatser: Studien visar att samtliga respondenter har implementerat molntjänster i
respektive verksamhet, medan big data enbart används av de större byråerna. Det förekommer flera
underliggande faktorer som påverkar implementering: byråernas storlek, påtryckningar från kunder,
resurskapacitet och samhällsförväntningar. Studien visar att molntjänster är det första steget som
byråerna tagit, innan de implementerar big data, då det förekommer flera utmaningar med att
implementera big data för mindre byråer.
Förslag till fortsatt forskning: Studien visar att mindre och medelstora byråer har implementerat
molntjänster, men inte big data. För vidare forskning är det därför relevant att studera huruvida detta
är en trend, eller om det förekommer skillnader bland mindre byråer. Studien visar att det
förekommer utmaningar med att implementera BDA. Det är därför intressant att vidare studera hur
implementering bör ske i praktiken och om det förekommer fler utmaningar än de som framkommer
i studien. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Redovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | M:21:6 | sv |
dc.subject | digitalisering | sv |
dc.subject | big data | sv |
dc.subject | molntjänster | sv |
dc.subject | revisionsprocess | sv |
dc.subject | legitimitetsteorin | sv |
dc.title | Utvecklingen mot en modern och digitaliserad revision – En studie om implementering av big data och molntjänster inom revision | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |