Konnektion i gymnasieelevers texter. En komparativ analys av konnektivbruk i hand- respektive datorskrivna texter från nationella provet i Svenska 3
Abstract
I denna studie undersöks textbindning i form av satskonnektion i 24 elevtexter skrivna vårterminen 2015 inom ramen för det nationella provet i Svenska 3, för att ta reda på huruvida konnektivbindningen skiljer sig åt mellan hand- och datorskrivna texter respektive låg- och högbetygstexter. Studiens frågeställningar är 1) Hur ser konnektivbruket ut i texter skrivna för hand respektive på dator och finns det några skillnader mellan de olika skrivredskapen?
2) Hur ser konnektivbruket ut i texter som tilldelats högt respektive lågt betyg och finns det några skillnader mellan de olika betygen?
Metoden som används är en kvalitativ textanalys. Studiens resultat visar att det inte finns några större skillnader i konnektion mellan vare sig de hand- respektive datorskrivna texterna eller låg- respektive högbetygstexterna.
Slutsatserna som dras utifrån studien är att konnektivbindning inte tycks påverkas av skrivredskap eller påverka det betyg en text tilldelas. På grund av uppsatsens begränsade omfång är resultaten dock inte generaliserbara och andra metodval skulle kunna ge andra resultat. I vidare forskning föreslås att undersöka mer kvalitativa aspekter av satskonnektion samt andra typer av textbindning för att ta reda på dels om skrivredskap kan påverka textbindningen på andra sätt än de aspekter denna studie fokuserat, och dels hur andra typer och aspekter av textbindning skiljer sig åt mellan låg- och högbetygstexter.
Degree
Student essay