En kvantitativ studie om ökad motivation i kemi genom formativ bedömning
Abstract
Bedömning är något alla elever kommer i kontakt med under sina skolår, och som i sin tur kan påverka motivationen både positivt och negativt. I läroplanen för gymnasieskolan lyfts elevernas egen möjlighet till inflytande för att vidga sina kunskaper. För att eleverna ska ha förutsättningar att nå så goda studieresultat som möjligt är det av vikt att skolan är tydlig med läroplansmålen, innehåll, arbetssätt, och vilka rättigheter och skyldigheter eleverna besitter (Skolverket, 2011a). Om eleverna själva vet var i studiegången de är, och hur de ska ta sig vidare kan deras motivation ökas med hjälp av formativ bedömning (Wiliam & Leahy, 2015).
Studien syftar till att undersöka vilka strategier inom formativ bedömning som kemilärare använde sig av för att höja motivationen hos eleverna, samt att ta reda på kemilärares förståelse kring den formativa bedömningen. Använder lärarna den formativa bedömningen medvetet eller sker det utan en tydlighet? Utformningen av studien grundar sig i en kvantitativ metod, där enkäter har använts. För att sammanställa resultaten från enkätsvaren har programmet SPSS använts. Undersökningen visar att de föredragna formativa strategier för att höja elevers motivation i kemiämnet är strategierna 1, 2, och 3 (förståelse för lärandemål, effektiva diskussioner och återkoppling som utvecklar lärandet) där läraren kan vägleda eleverna mot högre måluppfyllelse. Studien visar också att belöning används av en del lärare i låg grad men då ofta i kombination med andra formativa strategier för att höja motivationen hos eleverna.
Degree
Student essay