Show simple item record

dc.contributor.authorEskola, Juliensv
dc.date.accessioned2021-09-08T12:06:37Z
dc.date.available2021-09-08T12:06:37Z
dc.date.issued2021sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69554
dc.description.abstractStudien grundade sig i tidigare forskningsresultat som konstaterade att många svenska matematiklärare inte kände sig tillräckligt förberedda för att undervisa i programmering. Syftet med studien var lokalisera vilka delar som saknades för att matematiklärarna skulle känna sig tillräckligt förberedda för att undervisa i det. Efter avslutad studie var målet att kunna bygga vidare på resultatet och långsiktigt hjälpa lärare med sin undervisning. Studien fokuserade på att ta reda på vad lärare kände att de saknade och även vad som skiljde lärare som kände sig förberedda och de som inte gjorde det. För en tydligare analys av lärarnas skillnader i förståelse och uppfattning om olika fenomen utgick analysen utifrån begreppet datalogiskt tänkande. Studien som genomförts var en kvalitativ studie där målet var att få en förståelse för hur lärarna själva upplevde sin situation. För att göra detta undersöktes lärarna utifrån en kombination av två teoretiska ramverk, nämligen ”de tre dimensionerna av datalogiskt tänkande” och ”PGK-hierarkin”. Med utgångspunkt i dessa formades en intervjuguide för att besvara samtliga frågeställningar. Efter datainsamlingen genomfördes en analys, vilket gjordes enligt strukturen för en tematisk analys. Resultatet för studien visade att det fanns flera områden som lärarna behövde utveckla för att kunna känna sig tillräckligt förberedda för att undervisa i programmering. Exempel på dessa var förståelsen för ämnesplanen, didaktiska kompetenser och förståelse för programmeringens användning i matematiken. Studien visade även att det fanns skillnader mellan hur lärarna såg på programmering, både inom matematiken och även programmering i allmänhet, där flera lärare saknade förståelse för programmeringens möjligheter. Studien visar även indikationer på att många matematiklärare saknar förståelse för det datalogiska tänkandet, vilket också var en tydlig skillnad mellan lärarna som ansåg sig vara tillräckligt förberedda och de som inte kände sig det.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleVarför är programmering så svårt? En kvalitativ studie om matematiklärares utmaningar i sin undervisning i programmeringsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record