Onlinespel skapat med fokus på social interaktion
Abstract
Projektets syfte var att skapa ett digitalt spel som uppmuntrar till samarbete mellan spelarna. Spelet är framtaget för att spela i lag om fyra där nyckeln för att lyckas är tätt samarbete. Metoden som använts i detta projekt är uppdelad i tre större block, förstudie, designprocess och utvecklingsprocess. Under förstudien studerades ämnena samarbetsteori, verktyg, speldesign och spelmönster. Därefter startade den iterativa designprocessen där olika spelidéer diskuterades. Till sist startade utvecklingsprocessen där utvecklandet av slutpordukten startade. För att implementera samarbete i ett spel visade det sig vara effektivt att noggrant
studera ämnet samarbete och de olika spelmönster som finns för att främja det. Resultatet visade ett fungerande datorspel med inslag av samarbetsmoment såsom ömsesidigt beroende samt asymmetri. Det var även bekräftat att projektets syfte blev uppnått med hjälp av användartester som utfördes på elever i åldrar tio till elva. Utöver det som har skapats finns det ytterligare element som kan främja samarbete i datorspel.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-09-14Author
Axelsson, Marcus
Fihlman, Jakob
Ivarsson, Samuel
Nilsson, Elin
Setterström, Jesper
Samimian Tehrani, Tina
Keywords
samarbete
speldesign
spel
barn
Language
swe