Detaljhandelns lokalisering av centrallager - studie av gemensamma grundtankar och vilka lokaliseringsfaktorer som är betydelsefulla
Abstract
Syftet med studien är att undersöka huruvida det finns någon gemensam grundtanke i den
geografiska, fysiska platsen för valet av lokalisering av detaljhandelns centrallager. Detta görs genom att undersöka vilka lokaliseringsfaktorer som är betydelsefulla. Studien har inhämtat empiriskt material från 11 detaljhandelsföretag, varav 9 är intervjuade, för de övriga 2 är informationen hämtad utifrån dokumentstudier. Därtill genomfördes intervjuer med en högre uppsatt branschchef. Teorin behandlar den lokaliseringsteori, lokaliseringsfaktorer och tidigare undersökningar som studien använder sig av.
Studiens resultat visar att transportkostnader/tid till butik, marktillgång, tågtransporter, tillgänglig och rätt arbetskraft, var befolkningen finns, markkostnader och andra investeringskostnader samt på sikt tillgång till el är betydelsefulla lokaliseringsfaktorer.
Centrallagren lokaliseras gärna i ett logistikområde med ett lagom antal andra företag. Samarbeten inom logistikområdet, förutom för att få skalfördelar främst kring infrastruktur, finns men letas inte aktivt. Gemensamma grundtankar kring push-out-faktorer är framför allt resurser som otillräcklig infrastruktur, markpriser, marktillgång och bygglov samt för många andra företag. Pull-faktorer är infrastruktur, marktillgång, lagom med andra företag ur resurs och skalfördelar samt tillgänglig och rätt arbetskraft. Keep-faktorer är butikernas placering, anpassning av infrastruktur över tid, tillgänglig och rätt arbetskraft samt att kunna expandera.
Konkurrensmässigt är drivkraften modernisering av centrallagret, vilket blir en resursfråga, främst marktillgång, men omlokalisering kostar mycket så man vill ligga kvar länge.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-09-17Author
Andreasson, Yvonne
Keywords
detaljhandel
centrallager
lokalisering
lokaliseringsfaktorer
Series/Report no.
Ekonomisk geografi
21:01
Language
swe