dc.description.abstract | Sammanfattning
Examinationsnivå: C-uppsats; examensarbete på nya lärarprogrammet (10p)
Titel: Normer för manlighet och skolans krav – dissonans eller
konsonans?
Författare: Kristina Johnsson och Sara Norlin
Termin och år: Vårterminen 2006
Institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Daniel Seldén
Rapportnummer: VT06-2480-12
Nyckelord: genus, skola, resultat, manlighet, pojkars socialisationsprocess
Bakgrund Att pojkar presterar sämre betygsmässigt i dagens svenska grundskola än flickor
är ett etablerat faktum. Rykande färsk statistik visar dessutom att denna skillnad
skär genom alla samhällsskikt och över alla geografiska och etniska
grupperingar. Sedan införandet av läroplanen Lpo 94 åligger det varje lärare att
ansvara för att samtliga elever uppnår godkändnivå i respektive ämne. Denna
studie kan underlätta och tjäna som stöd i det pedagogiska arbetet samt utgöra
en länk i arbetet med att utjämna klyftan mellan pojkars och flickors
prestationer i grundskolan.
Teori Den teori som ligger till grund för denna undersökning härstammar från den
engelska professorn Ann Phoenix. Hon menar att det för pojkar föreligger ett
motsatsförhållande mellan att förhandla sin könsmässiga status och att fokusera
på och uppnå goda studieresultat. Det strider alltså mot den manliga normen att
vara studiemotiverad. Då den moderna, individualiserade skolan förutsätter att
samtliga elever kan och vill ta eget ansvar för sina studier blir således pojkarna
systemets förlorare.
Syfte Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur pojkar i år nio upplever att
socialiseras in i normer för manlighet och att samtidigt leva upp till den
individualiserade skolans krav och förväntningar på eget studieansvar. Vi är
alltså, då könstillhörighet visat sig vara en avgörande faktor för skolresultat,
intresserade av att explorera relationen mellan utveckling av en manlig
könsidentitet och de generellt lägre skolresultaten för pojkar.
Frågeställningar - Hur upplever pojkar i år 9 förhållandet mellan normer för manlighet och den
moderna, individualiserade skolans krav och förväntningar på elevens ökade
egenansvar?
- Skulle en eventuell dissonans mellan normer för manlighet och skolans krav
och förväntningar kunna vara en bidragande orsak till att pojkar presterar
resultatmässigt sämre i skolan än flickor?
Metod Vi har valt att utföra en kvalitativ undersökning i form av djupintervjuer för
denna studie. Totalt har sex pojkar i år nio intervjuats kring tre teman; skola och
ansvar, manlighet och krav samt manlighet i skolan.
Resultat Vår studie visar att pojkarna är mycket medvetna om normer för manlighet. De
anser sig dock inte påverkas direkt av dessa. Trots det framkommer att det
ibland, beroende på situation, verkar nödvändigt att växla identitet och form för
maskulinitet för att passa in. Ett exempel på detta är att olika agerande
förkommer i skolan kontra hemmet. De flesta anser att kraven i skolan inte är
för höga men att det är onödigt med för mycket egenansvar. Trots att flera av
pojkarna uppvisar tydliga tendenser till att uppleva viss dissonans mellan
normer för manlighet och skolans krav så uttrycker endast en av dem detta i ord. | eng |