Show simple item record

dc.contributor.authorFransson, Helene
dc.date.accessioned2021-09-24T08:59:35Z
dc.date.available2021-09-24T08:59:35Z
dc.date.issued2021-09-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69702
dc.description.abstractDet övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera vilket problem den tidigare forskningen ser Full Service Community Schools (FSCS) som en lösning på. I både Europa och USA är FSCS en vanlig modell för samverkansprojekt mellan skola och offentliga, privata och idéburna organisationer. Under senare år har denna typ av modell börjat användas mer frekvent i socialt utsatta områden i Sverige. Detta som en lösning på de sociala problem områdena förknippas med. I analysen av den tidigare forskningen har ett poststrukturalistiskt perspektiv med utgångspunkt i Bacchi och Foucault applicerats, analysen som ligger till grund för resultatet baseras således på den narrativa litteraturöversiktens forskningstradition. Urvalet som ligger till grund för litteraturöversiktens inkluderade studier är däremot baserat på den systematiska litteraturöversiktens metodik. Övergripande visar resultatet på att syftet med FSCS är att producera anställningsbara individer. Genom att rikta elevers och vårdnadshavares fritid in i skolans tidsram används fritiden som en tid för utveckling av kompetenser riktade mot att bli anställningsbar. I skenet av den frivillighet och frihetlighet modellen ger sken av att förespråka fostras elever och vårdnadshavare in i en arbetskultur genom helhetliga insatser i form av aktiviteter, program och volontärarbete vid skolan.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectlitteraturöversiktsv
dc.subjectfull service community schoolsv
dc.subjectanställningsbarhetsv
dc.subjectSkola som arenasv
dc.subjectsamverkansv
dc.subjectmarknadsorienteringsv
dc.titleFULL SERVICE COMMUNITY SCHOOLS - En litteraturöversikt om att organisera (vissa) barns och ungas tid mot anställningsbarhetsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record