Försäkringsbolaget i de digitala ekosystemen – nya former av intermediering
Abstract
Rapporten redovisar resultat från projektet Försäkringsbolaget i de digitala
ekosystemen – nya former av intermediering. Projektets syfte har varit att belysa hur
framväxande digitala ekosystem inverkar på försäkringsbranschens funktion som
intermediär med specifikt fokus på 1) hur olika digitala ekosystem är utformade och
vilka implikationer det har för intermediering av försäkringar, 2) hur tillgången till data i
digitala ekosystem kommer att påverka försäkringsbolagets prissättning och
riskbedömningar, samt 3) hur lokal respektive digital närvaro inverkar på
försäkringstagare i framväxande digitala ekosystem.
I rapporten ges en bakgrund till den pågående digitalisering som tar fasta på tio
dimensioner av förändring från en industriell logik till en digital logik, följt av en
beskrivning av den svenska försäkringsbranschen och förändring till följd av
digitalisering fram till idag. Därefter beskrivs och diskuteras framväxande digitala
ekosystem, olika aktörer som verkar i digitala ekosystem och hur det påverkar
intermediering av försäkring. Detta följs av en analys av den informationsasymmetri
som präglar försäkringsbranschen och hur denna påverkas av digitalisering. Därefter
riktas fokus mot konsumenter i digitala ekosystem och specifika konsekvenser för
försäkring när det gäller frågor kring integritet och betydelsen av lokal närvaro.
Slutligen presenteras övergripande slutsatser utifrån projektets forskningsfrågor.
Rapporten visar framväxten av digitala ekosystem där försäkring antingen är en
central- eller komplementär komponent och där såväl etablerade försäkringsaktörer
som nya aktörer är drivande. Framväxten av digitala ekosystem kan bidra till att
förändra intermediering av försäkring genom uppdelning av försäkringserbjudandet
respektive sammanslagning i mer omfattande värdeerbjudanden. Rapporten visar på
en tydlig fortsatt ökning av tillgången till och användningen av nya datakällor för att
både stödja och vidareutveckla försäkringsaffären, vilket kommer att medföra behov
av att förstärka och förnya existerande praxis kring prissättning och riskbedömning.
Vidare visar rapporten på hur lokal närvaro utgör en del av mer omfattande frågor kring
integritet, vilka blir alltmer betydande för försäkringstagare i framväxande digitala
ekosystem.
View/ Open
Date
2021-09-23Author
Hagberg, Johan
Carlsson Hauff, Jeanette
Elliot, Viktor
Magnusson, Johan
Nilsson, Jonas
Keywords
digitala ekosystem
digitalisering, försäkring
informationsasymmetri
integritet
intermediering
Publication type
report
Language
swe