• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

BARNS PERSPEKTIV OCH BARNSYN I FORSKNING OM ARBETE MED DIGITALA VERKTYG I FÖRSKOLAN – en systematisk forskningsöversikt

Abstract
Barns delaktighet är ett område som lyfts som relevant både i förskolans läroplan och FN:s barnkonvention. För att nå barns delaktighet krävs att barns perspektiv beaktas, det vill säga att vuxna tar hänsyn till barns åsikter och tankar. I takt med samhällets digitalisering framhävs också vikten av arbete med digitala verktyg i olika nationella och internationella styrdokument. Syftet med denna forskningsöversikt är att kritiskt granska hur barns perspektiv kommer till uttryck i forskning om digitaliseringsarbetet i förskolan samt diskutera vilken barnsyn som framkommer i sådan forskning. För att kunna granska hur barns perspektiv beaktas så analyseras även vilka aspekter av barns användande av digitala verktyg som ges relevans. I denna forskningsöversikt analyseras sammanlagt 14 artiklar. I urvalsprocessen har systematisk metodik utgjort grunden, medan analysen inkluderar både systematisk metodik i form av sammanställningar av studier, samt narrativ metodik i form av tolkningar av studiernas kontexter och diskurser. Resultatet visar att aspekter som möjlighet till ökat aktörskap, språkutveckling, lärande av ämneskunskaper och digitala verktygs tekniska egenskaper ges relevans i relation till barns användning av digitala verktyg i förskolan. Genomgående framkommer en syn på barn som kompetenta att agera och lära. Resultatet visar också att forskningen överlag har ett barnperspektiv, men artiklarna poängterar också barns perspektiv i olika grad. Många av artiklarna lyfter hur barns perspektiv kan synliggöras genom digitala verktyg och därefter tas i beaktning, snarare än hur barns perspektiv kan utgöra en grund för arbetet med digitala verktyg.
Degree
Student Essay
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69736
Collections
  • Magisteruppsatser (IPKL)
View/Open
gupea_2077_69736_1.pdf (516.5Kb)
Date
2021-09-30
Author
Tunberg, Anneli
Keywords
barns perspektiv
barnsyn
digitala verktyg
Förskola
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV