Show simple item record

dc.contributor.authorThorson, Pirjo
dc.date.accessioned2021-10-08T13:04:01Z
dc.date.available2021-10-08T13:04:01Z
dc.date.issued2021-10-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69773
dc.description.abstractSyfte:Studiens syfte är att synliggöra lärares individanpassningsstrategier och att utröna möjligheter och svårigheter för individanpassning i vuxenutbildningens teoretiska kurser på grundläggande och gymnasial nivå. Studien ingår i skolans utvecklingsarbete med målet att införa ett kollegialt utbyte av strategier för individanpassning genom lektionsbesök och reflekterande samtal. Teori:Studiens kvalitativa fakta analyseras utifrån teorin om praktikarkitekturer med målet att synliggöra möjligheter och svårigheter i lärares arbete med individanpassning. Studien hämtar argument ur det sociokulturella perspektivets fält där den sociala interaktionens betydelse för lärande betonas. Metod:Studiens empiriska material har erhållits genom deltagande observationer i form av lektionsbesök med reflekterande samtal, fokusgruppsintervjuer och enskilda intervjuer. Studien har en aktionsforskningsansats i det att studien inleder ett utvecklingsarbete där lektionsbesöken och de reflekterande samtalen sätter i gång en förändringsprocess bland skolans lärare. Resultat:Resultatet visar att lärares bild av vad individanpassning innebär är behäftad med både möjligheter och svårigheter. De faktorer som är avgörande är främst elevernas förkunskaper och den vägledning elever får i byggandet av individuella studieplaner. Även gruppstorlek och heterogenitet i grupperna avseende elevernas studievana i relation till kursens tempo och intensitet påverkar hur individanpassning kan utformas. Resultatet visar även att lärare använder andragogiskt synsätt genom att införliva elevernas tidigare kunskaper, språkutvecklande arbetssätt och erfarenheter i undervisningen som individanpassningsstrategier. Differentierad undervisning och variationsteoretiskt utformad undervisning förekommer där undervisningen är tydligt elevaktiv. Att undervisningen i studien äger rum online genom verktyget Google Meet bidrar till att relationsskapandet och den spontana sociala kontakten försämras, vilket i vissa avseenden påverkar individanpassningen under lektionstid. Däremot ger den digitala plattformen större möjligheter till individuella kontakter för stöd och samtal i det att mötet kan ske i tid och rum där dator och mobil finns tillhands.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMastersv
dc.relation.ispartofseriesHT21 IPS PDA162sv
dc.subjectandragogiksv
dc.subjectdifferentierad undervisningsv
dc.subjectonlineundervisningsv
dc.subjectpraktikarkitekturersv
dc.subjectpraktisk filosofisv
dc.subjectariationsteoretisk undervisningsv
dc.subjectvuxenutbildningsv
dc.titleIndividen i fokus En studie om att synliggöra individanpassningsstrategier inom kommunala vuxenutbildningens grundläggande och gymnasiala kursersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record