dc.contributor.author | Thorson, Pirjo | |
dc.date.accessioned | 2021-10-08T13:04:01Z | |
dc.date.available | 2021-10-08T13:04:01Z | |
dc.date.issued | 2021-10-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69773 | |
dc.description.abstract | Syfte:Studiens syfte är att synliggöra lärares individanpassningsstrategier och att utröna möjligheter och svårigheter för individanpassning i vuxenutbildningens teoretiska kurser på grundläggande och gymnasial nivå. Studien ingår i skolans utvecklingsarbete med målet att införa ett kollegialt utbyte av strategier för individanpassning genom lektionsbesök och reflekterande samtal. Teori:Studiens kvalitativa fakta analyseras utifrån teorin om praktikarkitekturer med målet att synliggöra möjligheter och svårigheter i lärares arbete med individanpassning. Studien hämtar argument ur det sociokulturella perspektivets fält där den sociala interaktionens betydelse för lärande betonas. Metod:Studiens empiriska material har erhållits genom deltagande observationer i form av lektionsbesök med reflekterande samtal, fokusgruppsintervjuer och enskilda intervjuer. Studien har en aktionsforskningsansats i det att studien inleder ett utvecklingsarbete där lektionsbesöken och de reflekterande samtalen sätter i gång en förändringsprocess bland skolans lärare. Resultat:Resultatet visar att lärares bild av vad individanpassning innebär är behäftad med både möjligheter och svårigheter. De faktorer som är avgörande är främst elevernas förkunskaper och den vägledning elever får i byggandet av individuella studieplaner. Även gruppstorlek och heterogenitet i grupperna avseende elevernas studievana i relation till kursens tempo och intensitet påverkar hur individanpassning kan utformas. Resultatet visar även att lärare använder andragogiskt synsätt genom att införliva elevernas tidigare kunskaper, språkutvecklande arbetssätt och erfarenheter i undervisningen som individanpassningsstrategier. Differentierad undervisning och variationsteoretiskt utformad undervisning förekommer där undervisningen är tydligt elevaktiv. Att undervisningen i studien äger rum online genom verktyget Google Meet bidrar till att relationsskapandet och den spontana sociala kontakten försämras, vilket i vissa avseenden påverkar individanpassningen under lektionstid. Däremot ger den digitala plattformen större möjligheter till individuella kontakter för stöd och samtal i det att mötet kan ske i tid och rum där dator och mobil finns tillhands. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Master | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT21 IPS PDA162 | sv |
dc.subject | andragogik | sv |
dc.subject | differentierad undervisning | sv |
dc.subject | onlineundervisning | sv |
dc.subject | praktikarkitekturer | sv |
dc.subject | praktisk filosofi | sv |
dc.subject | ariationsteoretisk undervisning | sv |
dc.subject | vuxenutbildning | sv |
dc.title | Individen i fokus En studie om att synliggöra individanpassningsstrategier inom kommunala vuxenutbildningens grundläggande och gymnasiala kurser | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |