Och ytterst vill jag att du skall utvecklas: en fallstudie om empati och ledarskapskommunikation
Abstract
Studiens syfte är att undersöka och analysera hur chefer inom en stor offentlig organisation förhåller
sig till begreppet empati i sitt ledarskap och i sin kommunikation. Studien syftar därigenom till att ge
en fördjupad förståelse för hur ett empatiskt perspektiv kan bidra till effektivitet i
chefskommunikationen på ett positivt sätt. Vilka faktorer som bidrar till en empatisk
ledarskapskommunikation och hur dessa kan utvecklas ytterligare kommer också att tangeras. Med
analysen vill jag utveckla empatiforskningen inom den kommunikativa aspekten av ledarskap och
identifiera möjliga vägar för hur begreppet kan användas effektiviserande. Genom att undersöka ledarskapskommunikation utifrån ett perspektiv av empati har jag bidragit till en
djupare förståelse för hur begreppet används och påverkar effektivitet inom kommunikationen. I det
empiriska material bestående av djupintervjuerna med högt uppsatta chefer vid ett av Sveriges
universitetssjukhus har det tydligt framkommit att det empatiska förhållningssättet finns närvarande, om än ofta implicit, i det kommunikationsarbete som bedrivs. Det har också genom tolkning av
materialet framkommit att den vårdande aspekten i organisationens verksamhet på olika sätt finns
närvarande i organisationskulturen vilket föreslås i skiftande utsträckning ha inverkan på det
empatiska förhållningssättet. Vidare har modern kommunikations och ledarskapsteori om reflexivitet
och interaktion knutits samman med de grundläggande funktionerna i hur en kommunicerad empatisk
inriktning fungerar i praktiken. Slutligen föreslås att ett framlyftande av empatibegreppet och en ökad
kunskap kring den praktiska användningen kan fungera effektiviserande på chefskommunikationen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-10-20Author
Dentén, Yrla
Keywords
Ledarskap
Ledarskapskommunikation
Organisationsteori
Empatiteori
Language
swe