dc.contributor.author | Hesslegård, David | |
dc.contributor.author | Löfquist, Erika | |
dc.date.accessioned | 2021-10-20T09:04:38Z | |
dc.date.available | 2021-10-20T09:04:38Z | |
dc.date.issued | 2021-10-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69822 | |
dc.description | Since the emergence of communicative planning theory, concepts such as citizen dialogue and citizen participation have taken a greater place in urban development. It is a common belief that through communicative planning, citizens are given an increased political influence. Many cities today face major problems such as rapid population growth and housing shortages as a result of increased urbanization. An important issue that arises in this process is how public spaces within the city should be used and developed. This paper is a case study of this process in Gothenburg. The thesis studies the conditions for citizen participation in the planning process through citizen dialogue. In addition to this, it is analyzing what citizens see as development opportunities for the public space and how this can be in opposition with the function of the public space today. The analysis is based on Sherry R. Arnstein's "A Ladder of Citizen Participation" and SKL's "delaktighetstrappa". The thesis concludes that the City of Gothenburg has created relatively good conditions for participation in the planning process of Heden, mainly by working proactively. Just like a large number of previous studies show, there are some problems associated with the process, such as representation and influence of power. In the results of the essay, the function of public space and development opportunities relating to public space were described by citizens and other actors mostly by focusing on issues regarding housing, recreational opportunities and accessibility. | sv |
dc.description.abstract | Sedan framväxten av kommunikativ planeringsteori har begrepp som medborgardialog och medborgardeltagande tagit större plats inom stadsutvecklingen. Många menar att det är genom medborgardialog man ger medborgare i ett samhälle ökat politiskt inflytande. Många städer står idag inför stora problem såsom snabbt växande befolkningsökning och bostadsbrist till följd av en ökad urbanisering. En viktig fråga som uppkommer i denna process är hur offentliga rum i staden skall användas och utvecklas. Detta arbete är en fallstudie av denna process som idag är aktuell för Heden som ett centralt beläget och omdiskuterat offentligt rum i Göteborg. Uppsatsen studerar vilka förutsättningar för delaktighet medborgarna givits i planeringsprocessen genom medborgardialog. Utöver detta analyseras vad medborgare ser för utvecklingsmöjligheter för det offentliga rummet och hur det kan sättas i kontrast till rummets funktion idag. Analysen för medborgardeltagande utgår ifrån Sherry R. Arnstein’s “A Ladder Of Citizen Participation” och SKL: s “delaktighetstrappa”. Studiens slutsats är att Göteborgs Stad har skapat relativt goda förutsättningar för delaktighet i planeringsprocessen av Heden, främst genom att arbeta proaktivt i förhållande till lagstadgade samråd. Likt många andra dialoger fanns det även i detta fall viss kritik kring representation och inflytande. I uppsatsens resultat om det offentliga rummets funktion menade flera av medborgare och andra delaktiga aktörer att bostäder, rekreationsmöjligheter och tillgänglighet var viktigast. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats i kulturgeografi | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2021:9 | sv |
dc.subject | Citizen, participation, collaborative, planning, democracy, social inclusion, urban planning, public space, Gothenburg | sv |
dc.title | Får göteborgarna inreda sitt eget vardagsrum? Medborgardialog - Heden | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of Economy and Society | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle | swe |
dc.type.degree | Student essay | |