Har man någonsin sett utropstecken i liksom riktiga artiklar: unga i åldrarna 17-20 bedömer trovärdigheten hos krisinformation
Abstract
Syftet med uppsatsen är att se hur trovärdighet konstrueras av unga personer i åldrarna 17–20. Vad är viktigt för att de ska bedöma information trovärdig och varför är dessa aspekter viktiga?
Laclau och Mouffes diskursteori som inriktar sig på att förstå hur mening skapas. Utgångspunkten är att alla sociala handlingar och begrepp är delar av en diskurs och att dessa så kallade tecken får sin betydelse varje gång de används i relation till varandra. Ekvivalenskedjor är ett centralt begrepp i uppsatsen och de beskriver vilka andra begrepp ett tecken associeras med och därigenom vilket innehåll detta tecken har.
För uppsatsen genomfördes fyra fokusgruppsintervjuer med unga i åldrarna 17– 20. Intervjun har en semistrukturerad form och fokuserar på teman som kris och information där deltagarna får associera fritt. Sedan presenteras fyra olika meddelanden för grupperna som diskussionsunderlag. Intervjuerna har transkriberats och ekvivalenskedjor för begreppen kris, information och trovärdighet har identifierats.
Resultatet visar att trovärdighet konstrueras som ett komplext begrepp som relateras särskilt till tydlighet och engagemang, men även ofta till professionalism, formellt språk, kunskap myndigheter och auktoriteter. Samtidigt lyfter informanterna sammanhangets betydelse och perspektiv där de menar att de egna erfarenheterna och relationerna är avgörande för trovärdigheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-10-27Author
Möller, Matilda
Keywords
trovärdighet
unga
krisinformation
fokusgrupper
begreppskonstruktion
ekvivalenskedjor
Laclau och Mouffe
Publication type
H2
Language
swe