Show simple item record

dc.contributor.authorZsoldos, Charlott
dc.date.accessioned2021-11-04T13:14:35Z
dc.date.available2021-11-04T13:14:35Z
dc.date.issued2021-11-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69950
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka hur verksamheter påverkas av att vuxenutbildningen ska bedrivas kontinuerligt under hela året och vad det finns för normer, värderingar och politik som är inbäddade i den nuvarande formen av Komvux SFI. Teori: Utgångspunkt för uppsatsen har varit socialkonstruktivistisk teori med en interpretativ ansats. Den har legat till grund för arbetets metodavsnitt. Metod: Som metod används en triangulering. Det vill säga att tre metoder vävs in för att nå ett resultat. Det första metoden som presenteras är policyanalys. Den andra är intervjuanalys och den tredje som knyter ihop den insamlade empirin är en diskursanalys. Resultat: Begreppsotydligheten gällande vad kontinuerligt innebär för SFI i Sverige har under en lång tid påverkat verksamheterna. En del har fått viten och andra har fått höga kostnader under semesterperioderna vilket också har medfört sämre undervisningskvalitet. Det konstituerande språket som används i lagstiftarens policydokument värderar arbetsmark naden högt och det klumpar ihop deltagarna på SFI till en homogen grupp. Lagstiftaren använder kontinuerliga intag för att få ökad genomströmning på SFI.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMastersv
dc.relation.ispartofseriesHT21 IPS PDAU62sv
dc.subjectSFIsv
dc.subjectkontinuerlig utbildningsv
dc.subjectarbetsmarknadsv
dc.subjectpolicyanalyssv
dc.subjectintervjuanalyssv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjectintegrationsv
dc.subjectetableringsv
dc.subjectArbetsförmedlingensv
dc.subjectgenomströmningsv
dc.titleSFI - DEN KONTINUERLIGA VUXENUTBILDNINGENsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record