Tillit i chefers kommunikation under en pandemi
Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur tillit som fenomen visar sig i chefers
internkommunikation i offentlig verksamhet under covid-19 pandemin.
Kunskapen skulle kunna ge indikationer på vad vi behöver veta om
organisationskommunikation kopplat till tillit i en pandemi för att möta kriser
och förändringar i framtiden. Utifrån perspektivet organisationskommunikation ramas uppsatsen in av
teorier av Whitener m.fl., Chen m.fl., samt Shockley-Zalabak m.fl., som visar
på viktiga nycklar för hur tillit i kommunikation uppstår i en organisation.
Teorierna beskriver hur tillit är baserade på kommunikativa beteenden och
processer. Utifrån en kvalitativ tematisk analys används semistrukturerade intervjuer i
den här studien. Öppenhet, ärlighet och transparens har genomgående varit viktiga i
kommunikationen för att hantera ständigt närvarande osäkerheter under covid-
19 pandemin. Tillitsbaserad styrning och ledning har inte karaktäriserat
kommunikationen, utan istället har linje- och kontrollstyrning varit
nödvändigt. Studien visar dock på exempel då denna blivit för omfattande och
kommunikationen har istället behövts baseras på tillit. Fortsatt forskning kan
vara att undersöka närmare hur tillit visas i kommunikation när liknande
tillstånd av stor osäkerhet uppträder i framtiden.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-11-04Author
Kopp, Anna
Keywords
Organisationskommunikation
tillit
covid-19 pandemi
internkommunikation
offentlig verksamhet
Language
swe