Show simple item record

dc.contributor.authorCeku, Alban
dc.contributor.authorJangbrand, Dennis
dc.contributor.authorvon Bahr, Noa
dc.date.accessioned2021-11-15T09:59:39Z
dc.date.available2021-11-15T09:59:39Z
dc.date.issued2021-11-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70014
dc.descriptionIn the last ten years the rate in which digitalization has proceeded in schools has increased rapidly. Many new digital resources have been introduced that create new possibilities in ways that education and teaching can be conducted. This has created big demands on teachers who need to build new knowledge on how these digital resources can be used. It is therefore of great importance that teachers have the prerequisites that are needed to grow their digital competence and meet the demand. The purpose of this study is to examine teachers' digital competence and prerequisites that are available to them to use these digital resources. The study also aims to examine which possibilities of professional development, and which support functions are available to the teachers. The theoretical framework that is underlying to this study measures digital competence and creates a target for what characterizes a high digital competence in teachers. The material for the study has been gathered through semistructured interviews with four primary school teachers in Gothenburg municipality. The study has shown that teachers are positive about digitalization but they experience that their digital competence is lacking. The study also finds that the possibilities for professional development are limited and the teachers' support functions fail to meet the demand. The result shows that the biggest part of professional development is gained through exchange of ideas between teachers and through trying new digital resources in the classroom. The result also points to the fact that teachers' interest in the digitalization and their varying digital competences can have an impact on how much they utilize digital resources. This could lead to students gaining different prerequisites that serve to build their own digital competence. The result also points to the fact that the frameworks should put more emphasis on the time saving aspects of the digitalization and the much needed support functions.sv
dc.description.abstractDe senaste tio åren har takten av digitaliseringen inom skolan markant ökat. Det har införts många digitala verktyg som skapar nya förutsättningar och utmaningar för hur undervisning och lärande ska ske. Detta har ställt stora krav på lärare som måste bygga upp nya kunskaper i hur dessa verktyg ska användas. Det är då viktigt att lärare får de förutsättningarna som behövs för att bygga upp sin digitala kompetens för att möta det här behovet. Syftet med föreliggande studie är att undersöka grundskollärares digitala kompetens och vilka förutsättningar som finns för lärarna att nyttja de digitala verktyg som finns. Studien syftar även att undersöka vilka möjligheter till kompetensutveckling som finns tillgängligt för lärarna, men också vilka supportfunktioner det finns att tillhandahålla. Det teoretiska ramverket ligger till grund för hur studien mäter digital kompetens och skapar en målbild av vad som kännetecknar en hög digital kompetens hos en lärare. Material har samlats in via semistrukturerade intervjuer från fyra grundskollärare på olika skolor i Göteborgs kommun. Studien har visat att lärarna är positiva till digitaliseringen men att de upplever en bristande digital kompetens. Möjligheterna till kompetensutveckling är begränsade och lärarnas supportfunktioner brister stundtals. Resultatet visar också att den största delen av kompetensutvecklingen sker via idéutbyte med sina kollegor och genom att själva testa nya digitala verktyg i klassrummet. Vidare pekar resultatet på att lärares intresse för digitalisering och deras varierande digitala kompetens kan påverka hur mycket de använder digitala verktyg. Detta kan i längden leda till att eleverna får olika förutsättningar för att bygga upp sin egna digitala kompetens. Ramverken för digital kompetens bör lägga mer tyngd på kompetensutveckling, tidsbesparingar och supportfunktioner.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2021:111sv
dc.subjectDigital kompetenssv
dc.subjectdigitala verktygsv
dc.subjectkompetensutvecklingsv
dc.subjectgrundskolläraresv
dc.subjectskolasv
dc.titleDigital kompetens hos grundskollärare. En kvalitativ studie om lärares förutsättningar för digital undervisningsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record