Prediction Accuracy And Autonomy : Assessing how recommender systems objectives can align with user autonomy
Abstract
Entertainment recommender systems have been criticised by journalists and tech-industry insiders for undermining individuals’ autonomy. These systems might exercise unwanted control over peoples’ lives, not through coercion but rather
through distraction. In this thesis we adopt an interdisciplinary framework to explore how the design of recommendation systems for entertainment services can align with the individual right to autonomy.
First, we assess design objectives by doing a corpus analysis on 1,883 scientific
articles on entertainment recommender systems. We then carry out a qualitative survey of psychological literature and connect findings on self-regulation, sense of agency and habits to the autonomy of users. We also survey relevant literature on user-centred interaction design to relate the notion of user autonomy with user
value. Finally, we focus on the specific use-case of YouTube’s recommender system and propose design changes aimed at better aligning service provider objectives with users’ objectives.
We conclude that because of an intention-behaviour gap, users’ behaviour is an
inaccurate reflection of users’ intentions. Because of this, only analysing behavioural data undermines users’ autonomy. Many current recommender systems, including YouTube’s, use behavioural data since the data is easy to collect
and often maximise service providers’ goals. We propose both corrective and preventive solutions to this problem. The corrective solutions focus on offering users more customisability. The preventive solutions focus on ways to gather more data that better correspond to users’ intentions. Higher user customisability can
provide user data that can be expected to correspond relatively well to users’
intention.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
IT-industrin har kritiserats för att utforma applikationer som underminerar
individers autonomi. Speciellt rekommendationssystem har identifierats som
problematiska eftersom de kan utöva oönskad kontroll över människors liv. I denna
uppsats försöker vi bedöma målen med design av rekommendationssystem för
underhållningstjänster genom att göra en korpusanalys på 1 883 vetenskapliga
artiklar om detta ämne. Vi genomför sedan en kvalitativ undersökning av
psykologisk litteratur om koncepten self-regulation, sense of agency och habits.
Dessa relaterar vi till användarautonomi. Vi kartlägger också relevant litteratur om
användarcentrerad interaktionsdesign för att relatera uppfattningen om
användarautonomi med användarvärde. Slutligen fokuserar vi på det specifika
fallet för YouTubes rekommendationssystem och föreslår designändringar som
syftar till att bättre anpassa tjänsteleverantörens mål till användarnas mål.
Vi drar slutsatsen att användarnas beteende är en felaktig återspegling av deras
avsikter. På grund av detta riskerar användarens autonomi att undermineras av att
endast beteendedata analyseras i rekommendationssystem. Många nuvarande
rekommendationssystem, inklusive YouTube, använder beteendedata eftersom
denna data är lätt att samla in och ofta lyckas maximera tjänsteleverantörens mål.
Vi föreslår både korrigerande och förebyggande lösningar på detta problem. De
korrigerande lösningarna fokuserar på att erbjuda användarna mer
anpassningsbarhet. De förebyggande lösningarna fokuserar på sätt att samla in mer
data som bättre motsvarar användarnas avsikter. Högre användaranpassning kan
tillhandahålla användardata som kan förväntas motsvara användarens avsikt relativt
bra.
View/ Open
Date
2021-11-24Author
Angwald, Anton
Areschoug, Kalle
Keywords
recommender systems
autonomy
design ethics
user studies
YouTube
evaluation metrics
intention-behaviour gap
Series/Report no.
2021:069
Language
eng