Det digitala mötets påverkan på affärsrelationer i konsultbranschen. En flerfallsstudie om det digitala mötets påverkan på konsultföretags uppbyggnad och upprätthållande av affärsrelationer
Abstract
Under covid-19-pandemin har företag behövt kommunicera digitalt med sina kunder.
Eftersom konsultbranschen kännetecknas av intensiva mötesdagar är det en industri som till
hög grad har upplevt denna förändring. Det är därmed relevant att undersöka hur den digitala
kommunikationen har påverkat konsultföretagens affärsrelationer. Syftet med studien är således att skapa en djupare förståelse för hur relationsaspekter har förändrats i konsultbranschen som följd av digitala möten. Med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod
studerades tre konsultföretag. Under analysen identifierades tre aspekter av affärsrelationer
som var särskilt påverkade av den ökade användningen av digitala möten. Uppsatsen drar
slutsatsen att det digitala mötet har påverkat konsultföretagens affärsrelationer på olika sätt.
Det digitala mötet har haft en negativ inverkan på upprättandet av nya affärsrelationer, samtidigt som det varit ett effektivt verktyg för kommunikation mot upprätthållandet av befintliga affärsrelationer. Uppsatsen drar också slutsatsen att det digitala mötet har påverkat vikten av ett etablerat affärsnätverk. Slutligen konstaterar studien att det är svårt att bestämma storleken av denna påverkan på affärsrelationer.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-11-24Author
Svanberg, Jonatan
Landén, Emil
Keywords
Affärsrelationer
Digitala Möten
Engagemang
Tillit
Kommunikation
,Institutionalisering
Series/Report no.
Management & organisation
21:48
Language
swe