Ledarskap och motivation vid distansarbete
Abstract
Denna rapport ämnar till att bidra till förståelsen kring ledarskap i samband med distansarbete
och hur detta samverkar med motivation hos medarbetare. Bakgrunden till valet av
frågeställningen, ”Hur ska vi förstå chefers ledarskap och interaktion med medarbetarna och
hur detta relaterar till medarbetarnas motivation i samband med distansarbete?”, kommer från
den ökande mängden distansarbete i samband med Coronapandemin och att distansarbete
kommer att vara mer vanligt framöver, inte minst i så kallade kunskapsorganisationer där
kunskapskraven på medarbetarna är höga.
För att undersöka detta har kvalitativ data samlats in i form av semistrukturerade intervjuer
från både medarbetare och chefer i kunskapsorganisationer. Författarna har arbetat med en abduktiv forskningsprocess innebärande att under datainsamlingens gång har författarna byggt upp hypoteser utifrån teorier och löpande under intervjuernas gång, alltså med en kombination av empiri och teori. Den teoretiska referensramen har bygds upp av tidigare teorier och studier kring ämnena ledarskap, distansarbete och motivation samt deras samspel med varandra.
Utifrån intervjuerna har åtta teman kopplat till begreppen ledarskap, motivation och distansarbete identifieras. Dessa är 1) digital kompetens, 2) kommunikation, 3) upplevd
effektivitet, 4) motiverande faktorer och social interaktion, 5) balans mellan arbete och fritid,
6) verksamhetens helhetsperspektiv, 7) chefernas interaktion med medarbetarna och 8)
uppskattning och belöningar. Dessa har sedan analyseras med hjälp av den teoretiska
referensramen och slutsatser dras.
Två slutsatser som beskriver hur samspelet mellan ledarskap på distans och medarbetarnas
motivation samspelar har kunnat göras. Den första slutsatsen är att distansarbetet har medfört ett förändrat ledarskap, inte minst i relation till motivation. I detta innefattas att många chefer har övergått till ett mer relationsbaserat ledarskap jämfört med tidigare och att många chefer upplever en svårighet i att förstå medarbetarnas mående och situation.
Den andra slutsatsen är att det råder diskrepans mellan chefer och medarbetarnas upplevelser
i relation till ledarskap i samband med distansarbete. Det innebär att upplevelserna mellan chefer och medarbetare skiljer sig i fenomen som upplevd effektivitet och problematik med kommunikation och interaktion mellan medarbetarna. För att motverka detta behövs
förändringar i ledarskapet inklusive att säkerställa att medarbetare har en helhetsbild av
organisationens verksamhet.
Avslutningsvis lämnas fyra konkreta rekommendationer till chefer om vad de kan tänka på angående deras ledarskap på distans samt förslag på framtida forskning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-11-24Author
Pettersson, Anders
Lundmark, Oliver
Series/Report no.
Management & organisation
21:43
Language
swe