Hållbarhetskommunikation i livsmedelsbutiker. En fallstudie av svenska matbutiker med fokus på kulturstyrning och hållbarhet
Abstract
Organisationer möter idag allt högre krav på att arbeta med hållbarhet och hållbarhetskommunikation. Detta framkommer bland annat av utarbetningen av FN:s 17
klimatmål och av tidigare studier gjorda av Svensk Handel (2016) och Jungrelations (2019).
En av de industrier som påverkas kraftigt av klimatmålen är livsmedelsbranschen. WWF
(2020) menar att matkonsumtion motsvarar ca 25% av svenska hushållens klimatpåverkan.
Med utgångspunkt i detta är det därför högst relevant att livsmedelsbutiker arbetar med
hållbarhet och vägleder kunder att välja klimatsmarta produktalternativ i butik. I denna
undersökning studeras således livsmedelsbutikers hållbarhetsarbeten och
hållbarhetskommunikation ut mot kunder. Genom att utföra en fallstudie av en anonymiserad
livsmedelsorganisation kan studien bidra med intressanta framställningar gällande branschens
hållbarhetsarbete som vidare kan resultera i praktiska bidrag gällande hur livsmedelsbutiker
kan förbättra sin hållbarhetskommunikation. Studiens syfte är därför att undersöka hur
svenska livsmedebutkier arbetar med hållbarhet och hållbarhetskommunikation för att sedan
ge rekommendationer gällande hur livsmedelsbutiker kan förbättra sin
hållbarhetskommunikation. För att uppnå detta syfte har följande frågeställningar
formulerats: Hur arbetar svenska livsmedelsbutiker med hållbarhet och
hållbarhetskommunikation? Hur kan ledare genom kulturstyrning förbättra
hållbarhetskommunikation i svenska livsmedelsbutiker? Frågeställningarna har besvarat
genom att från en fallstudie samla empiriskt material i form av intervjuer, observationer och
hemsida. Resultatet tyder på att livsmedelsbutiker arbetar olika med ämnet trots att de ingår i
samma koncern. Samtliga butiker förhåller sig dock till de koncerngemensamma
värderingarna och riktlinjerna och arbetar därför med matsvinn, energibesparing, reducering
av material och samarbete med lokala leverantörer. Samtliga butiker kommunicerar även
hållbarhet i fysisk butik genom att märka ut och informera om hållbara varor genom
exempelvis skyltar och etiketter. Utifrån resultatet kan därför konstateras att samtliga
livsmedelsbutiker styrs av en övergripande företagskultur men att de samtidigt ges utrymme
att utveckla butiksspecifka företagskulturer för enskild butiksprofil. De livsmedelsbutiker
som uppvisar god hållbarhetskommunikation gör vidare detta genom att förmedla
hållbarhetsaspekter via sina medarbetare. Utifrån analysen av materialet kan därför antas att
kulturstyrning kan förbättra butikens hållbarhetskommunikation mot kunder om den utförs under rätt förutsättningar. Med bakgrund i detta kan därför rekommenderas att
livsmedelsbutiker arbetar med att utbilda och engagera sin personal för att internalisera
företagets värderingar med personalens värderingar så att de på ett omedvetna sätt kan
förmedla dessa värderingar vidare till kunderna. Empirin föreslår vidare att detta kan ske i
praktiken genom exempelvis utbildningar, gemensamma målsättningar, veckovisa
personalmöten, uppmärksamhet och att som ledare själv föregå med gott exempel.Ytterligare
rekommendationer som undersökningen bidrar med är att sätta upp gemensamma policys för
organisationen som samtliga butiker måste arbeta med, samt att informera om och visuellt
markera hållbara produkter i butiker.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-11-24Author
Wilhelmsson, Linnéa
Lindh, Amelia
Series/Report no.
Management & organisation
21:40
Language
swe