• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitetsackrediteringar för handelshögskolor och dess värdeskapande för studenterna. En kvantitativ studie om ackreditering på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Abstract
På en alltmer internationell marknad söker sig fler handelshögskolor till ett sätt att sticka ut bland mängden konkurrenter. Som vilken organisation som helst vill även universitet visa sina aktörer att de håller hög kvalité. En implementering som blivit allt vanligare med åren är att försöka visa sitt värde som handelshögskola genom ackreditering. Tidigare forskning om ackrediteringars påverkan på skolor är till större del utifrån ett större organisatoriskt perspektiv, hellre än med fokus på mikronivå. Då studenter är den största delen av organisationen och ur ett perspektiv även kan betraktas som den mest väsentliga aktören, blir deras synpunkter ytterst relevanta. Kvalité är som regel något som kunden bestämmer, samtidigt som kvalité har en direkt förbindelse med värdet som företagets aktiviteter skapar för denne. På många sätt kan även en student betraktas som en kund, vilket innebär att handelshögskolornas aktiviteter då bör skapa värde för studenterna i avsikt att därmed öka universitetets kvalité. Ackreditering har alltså blivit en central aktivitet hos flertals handelshögskolor och är följaktligen något som bör bidra med värde för studenterna. Då ackreditering dessutom kräver stora resurser blir det ytterligare relevant att ifrågasätta dess bidrag till organisationen. Denna studie avser därmed att undersöka ackrediteringars värdeskapande för studenter på en ackrediterad handelshögskola. Undersökningen sker genom en kvantitativ enkätundersökning och avgränsas till Handelshögskolan vid Göteborgs universitet med fokus på ackrediteringsramverket European Quality Improvement System (EQUIS). Studien visar att ackreditering i grund och botten faktiskt bidrar med värde för studenterna på Handelshögskolan, men att studenterna samtidigt inte riktigt är medvetna om dess värdeskapande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/70212
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_70212_1.pdf (1.938Mb)
Date
2021-12-02
Author
Zana Doroci
Keywords
ackreditering
ackrediteringsarbete
EQUIS
handelshögskolor
kvalité
värdeskapande
Series/Report no.
Management & organisation
20:21
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV