dc.contributor.author | Bryneson, Kristina | |
dc.date.accessioned | 2022-01-31T11:33:00Z | |
dc.date.available | 2022-01-31T11:33:00Z | |
dc.date.issued | 2022-01-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/70496 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur yrkesverksamma stödpedagoger uppfattar
yrkesuppdragets förutsättningar i arbetet med personer med neuropsykiatrisk
funktionsnedsättning, inom daglig verksamhet och boende med särskilt service.
Teori: Med stöd av den analytiska dualismen och etik inom omsorgen formas en bild av
relationen mellan samhälle och individ i förhållande till tid. Studien problematiserar
skillnaden mellan agent och struktur genom att undersöka interaktionen mellan officiellt
yrkesuppdrag och den enskildes uppfattning i sitt yrkesutförande. Teorier om progressiv
pedagogik och mellanmänskliga möten ligger till grund för analysen.
Metod: Studien har utförts på sociala medier med hjälp av kvantitativa data genom en
enkätundersökning med kvalitativa inslag i form av öppna frågor, samt litteraturstudier av
tidigare forskning och teoretiska perspektiv.
Resultat: Resultatet visar att stödpedagogens uppfattning om yrkesuppdraget inom LSS omsorgen varierar. Utförandet av stödpedagogens yrkesarbete är del i en struktur med
politiska, ekonomiska och organisatoriska förutsättningar. Personalen efterfrågar stöd och
incitament för kunskap och utveckling i utföra rabetet inom LSS-omsorgen. Yrkesuppdragets
utformning förändras och reproduceras i ett samspel mellan förväntat uppdrag och verkligt
yrkesutförande. Aim: The aim of this thesis is to investigate how the support educator perceives the conditions of
the professional assignment in their work with people with neuropsychiatric disabilities, within
daily activities and housing with special services.
Theory: Based on analytical dualism and ethics in healthcare the analysis presents a picture of
the relationship between society and the individual in relation to time. Theoretical perspectives
and explanations of professional role in progression. Theories of progressive pedagogy and
interpersonal encounters guide the study.
Method: Studies and analysis use evidence-based knowledge, previous research and theoretical
perspectives. Collection of quantitative data has been made in a survey with some qualitative
elements.
Results: Results show that the support educator's perception of the professional assignment
varies in LSS care. The performance of the professional work of the support educator is
depending on political, economic and structural conditions. In the work of LSS care the
professionals demand incentives for knowledge and development. The outlines of the
professional assignment are being changed and reproduced by interactions between expected
mission and real profession. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Master | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT21 IPS PDAU62 | sv |
dc.subject | stödpedagog | sv |
dc.subject | LSS | sv |
dc.subject | daglig verksamhet | sv |
dc.subject | analytisk dualism | sv |
dc.subject | neuropsykiatrisk funktionsnedsättning | sv |
dc.subject | etik inom omsorgen | sv |
dc.subject | support educator | sv |
dc.subject | daily activities | sv |
dc.subject | analytic dualism | sv |
dc.subject | neuropsychiatric disabilities | sv |
dc.subject | ethics in care | sv |
dc.title | STÖDPEDAGOGENS YRKESUPPDRAG Villkor och förutsättningar | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |