50 shades of green: Leder miljöomsorg till skepsis eller gillande av grön reklam?
Abstract
Syftet med studien var explorativt och ämnade undersöka ifall det fanns ett direkt samband mellan miljöomsorg och skepsis mot grön bil-, kött- och klädreklam ur ett generellt perspektiv. 90 personer deltog i en enkätundersökning och den erhållna kvantitativa data analyserades med korrelations- och regressionsanalyser. Resultaten kunde inte påvisa ett direkt samband mellan miljöomsorg och skepsis till grön bil-, kött- och klädreklam. Däremot visade sig kontrollvariabeln allmän skepsis mot reklam ha ett signifikant positivt samband med skepsis till grön reklam inom respektive produktkategori. Slutsatserna var att miljömedvetna konsumenter var mer skeptiska till reklam över lag, men inte mer skeptiska mot en specifik typ av grön reklam. Framtida forskning skulle kunna utveckla den befintliga studien genom att utöka antalet produktkategorier och se till sambanden med allmän skepsis mot reklam, då denna verkar ”spilla över” på skepsis mot grön reklam.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-02-04Author
Vongnongvar, Dararath
Keywords
grön reklam
miljöpsykologi
skepsis
grön marknadsföring
konsumentattityder
konsumnetbeteende
miljöengagemang
miljöomsorg
greenwashing
consumer attitudes
consumer behavior
green products
green marketing
environmental psychology
scepticism
green advertising
environmental attitude
Language
swe