dc.contributor.author | Sjödin, Linnea | |
dc.date.accessioned | 2022-02-08T08:13:04Z | |
dc.date.available | 2022-02-08T08:13:04Z | |
dc.date.issued | 2022-02-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/70582 | |
dc.description.abstract | Denna uppsats undersöker i vilken utsträckning svenska kommuner är medvetna om de risker som påtalas av forskare angående reformen avsektorisering. Undersökningen görs genom en kvalitativ innehållsanalys av policy-dokument som skrivits i förberedande syfte av sjutton svenska kommuner som genomfört reformer av typen avsektorisering. För att svara på frågan undersöks tre dimensioner av riskmedvetenhet. I den första dimensionen eftersöks problematisering av av de forskningspåtalade riskerna, den andra orsakerna bakom och den tredje potentiella lösningar eller motverkande åtgärder. Genom undersökningen har analysverktygets frågor kunnat besvaras på ett tydligt sätt vilket har skapat förutsättningar för en teoretisk diskussion kring de mönster utkristalliserat sig i resultatet. Ur resultatet går det att utläsa en kraftig variation i den första dimensionen av riskmedvetenhet, det vill säga; utsträckningen till vilken de undersökta kommunerna överhuvudtaget problematiserat de forskningspåtalade riskerna. Resultatet visar också att få av de undersökta kommunerna redogör för bakomliggande orsaker och potentiella lösningar. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Avsektorisering | sv |
dc.subject | nämnder | sv |
dc.subject | svenska kommuner | sv |
dc.subject | kommunalförvaltning | sv |
dc.subject | omorganisering | sv |
dc.subject | institutionell teori | sv |
dc.title | ATT AVVECKLA FACKNÄMNDER En undersökning av svenska kommuners riskmedvetenhet gällande avsektoriseringsreformer | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |