• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Att kavla upp för solidaritet” - En kvalitativ studie om risk- och hälsokommunikation ur ett mottagarperspektiv

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett kommunikationsperspektiv undersöka motivation och ansvar i relation till vaccination. Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer. Material: Tre fokusgrupper om 3-4 deltagare. Huvudresultat: Resultatet av vår studie visar att social gemenskap och rädslan för socialt utanförskap har stor betydelse kopplat till upplevd motivation att ta vaccin mot covid-19. Vidare ser vi mönster som framställer hur motivationen också utgörs av aspekterna att skydda samhället samt att skydda sig själv. Kopplat till upplevt ansvar visar resultatet på ett förskjutet ansvar till myndigheterna och större organisationer för att skapa förståelse och medvetenhet kring covid-19 och vaccination. Således ser vi mönster på hur det bland respondenterna finns en rädsla för att sprida falsk information på grund av okunskap. Kopplat till kampanjen finner vi resultat som pekar på en distinktion mellan att uppfatta kampanjen som enkel och därmed slagkraftig eller enkel och därmed informationsfattig. Det finns även en åtskillnad vad gäller huruvida kändisar är en källa för identifikation, dock visar resultatet att respondenterna är eniga och positiva kring deras förmåga att skapa räckvidd.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/70608
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_70608_1.pdf (1001.Kb)
Date
2022-02-10
Author
Axede, Linnea
Ringqvist, Clara
Keywords
risk communication, health communication, social marketing, risk perception, pandemic, covid-19, sensemaking, motivation, responsibility
Series/Report no.
1166
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV